Bostyrer Fredrik Bie forklarer til Dagens Næringsliv at det går garantier innover i Johs. Lunde systemet fra Nordea på 250 millioner kroner. Dette kan derfor også få følger for resten av virksomheten i konsernet.

Johs Lunde startet som et transportselskap, men nå er det over 40 registrerte selskaper som starter med Johs Lunde, som omfatter salg av luksusbåter, båtservice, frakt, eiendom, kaffe, offshore og mekanisk industri.

På transportsiden opereres dette nå under navnet Johs. Lunde og har kontorer og terminaler på Sola, i Haugesund, Bergen og Oslo. Halling Frakt AS inngår også i gruppen, men bærer fortsatt sitt eget navn.

Puslespillet

Johs Lunde er nå blitt et konglomerat av selskap og nettverk. Bostyrer Fredrik Bie forteller til Stavanger Aftenblad at dette er et betydelig puslespill som vil ta tid å få oversikt over. Morselskapet har en gjeld på 350 millioner kroner, største kreditor er Nordea med over 200 millioner kroner utestående i selskapet.

Bostyrer kan fortelle at det er i datterselskapene verdiene ligger. Et av de største, Bergensfirmaet Norsk Båtsenter AS, er allerede gått til skifteretten på mandag, melder Rogalands Avis. For resten av disse blir skjebnen enten konkurs eller nye eiere, forklarer bostyrer Bie til Stavanger Aftenblad. Han ser heller ikke bort fra flere konkurser i konsernet i kjølvannet av dette.

Driftsunderskudd

Lundegruppen (som er 100 prosent eid av Johannes Lunde) eier om lag 60 prosent av selskapet som nå er slått konkurs. Marine Group omsatte i 2009 for over 650 millioner kroner, mye gjennom båtkjeden Norsk Båtsenter AS. Ved utgangen av 2009 var det ytterligere seks aksjonærer, hvorav bergensbaserte Kello AS eier 31 prosent. Selskapet har gått med underskudd hvert år siden etableringen i 2007.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!