Flere av bilene i nord har hatt utstyret i en tid og hensikten er utelukkende å sikre seg dokumentasjon i forbindelse med uhell.

Mortensen mener dette bør være standardutstyr i alle vogntog og busser og tror viktig informasjon om ulykker kan sikres på denne måten.

Yrkessjåfører blir ofte urettmessig mistenkt og fratatt førerkort i forbindelse med ulykker. Med levende bilder som viser hva som faktisk skjedde kan mange slike situasjoner unngås, tror Mortensen.

Kameraet lagrer informasjonen automatisk ved kollisjon eller kraftig oppbremsing og har til enhver tid siste time av turen lagret.

Apparatet har et g-meter som registrerer bevegelser og føler selv om noe alvorlig inntreffer. I tillegg lagres fart.

Denne uken har Datatilsynet kommet på banen i denne saken og frykter at dette kan misbrukes.

Tilsynet mener dette går inn under ulovlig kameraovervåking av det offentlige rom.

- Skal man kameraoveråke det offentlige rom må man ha en saklig grunn til det. Og de som blir overvaka må få bli varslet om overvaking. Og det er vanskelig å få til når man dundrer rundt i en svær lastebil langs norske veier, seier Ove Skåra i Datatilsynet til NRK.

Norges Lastebileier Forbund ser helt andre aspekter ved denne løsningen.

- I den grad det skal være noe tvilsomt rundt dette, mener jeg det blir veid opp av alle de positive sidene et slikt kamera gir, seier juridisk direktør Robert Aksnes.

Han tror kamera kan føre til at færre lastebilsjåfører urettmessig mister førerkortet, og at det blir lettere å fordele skyld i ulykker. Dette er viktigere enn personvernloven meiner han.

Daglig leder i Byrknes Auto, Stein Inge Larsen, er ikke enig i uttalelsene fra Datatilsynet.

- Vi setter ikke i gang dette for å legge filmene ut på youtube. Dette handler utelukkende om tryggheten til sjåførene, sier han.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!