90-talletsminner kommer smygende når man entrer en 143. Øystein har gjort mye for å få bilen slik den er i dag, og resultatet kan han være stolt av.

- Du vet, egentlig er jeg jo sjømann, begynner han.

- Far min han hadde Weiseth Thermotransport fra gammelt av. Han startet for seg selv i 1972 med en MAN. I 1975 kjøpte han sin første Scania, en 140. Siden ble det Scania på ham, forteller Øystein mens V8-lyden masserer øregangene i behagelig tomgangstakt.

Weiseth handlet 141 i 1978 og investerte også i en Volvo F-12 Globetrotter tidlig på 80-tallet. Også den bilen er nå tilbake i Kristiansund og står på vent for restaurering.

- Far hadde gode kontrakter på Gartnerhallen, Gilde og fiskekjøring mellom Kristiansund og Oslo. I tillegg drev han godsruter til Molde og Ålesund. En periode gikk også et sett fast på Trondheim, forklarer Øystein. Han kan firmahistorien på rams.

Weiseth Thermotransport gikk konkurs i 1993 og driften ble nedlagt, etter at bilene hadde kjørt i NorCargo-systemet en tid. - Far ønsket å gi seg mens leken var god. Han overførte kontraktene han hadde til Veøy Billag og fortsatte et år der, før han begynte med båt og chartertrafikk. På fritiden handlet det likevel fortsatt mye om lastebil og han kjørte mange turer for Waage Transport, blant annet, forteller Øystein.

Med terminal og kontorbygg like ved ferjekaia midt i Kristiansund, var bilene fra Weiseth et hyppig innslag i bybildet.

Øystein og tre eldre brødre fikk alle oppleve storhetstiden med lastebiltransport gjennom oppveksten. - En av brødrene mine kjører buss, en annen kjører lastebil, mens vi to siste har satset på båt, sier han.

Øystein jobber i dag som styrmann i Fjord1 MRF, mens broren er maskinist i samme selskap.

- Jeg jobber 14 dager og har 14 dager fri, så da sier det seg selv at man ikke kan sitte hjemme, slår han fast.

- Scania 143 var en av grombilene fra den tiden far drev. Jeg husker enda når han kom og hentet oss i barnehagen med den. Det var stort og gjorde kolossalt inntrykk på en liten gutt, minnes Øystein.

Bilen vi sitter i fant han ved en tilfeldighet på en kjøreskole i Sunndalsøra.

- Denne bilen har registreringsnummer UX 37310. Det er bare 110 nybilregistreringer unna den far hadde, som het UX 37420.

For Øystein er det nært nok originalen og prosjektet var i gang da han fikk bilen for 65 000 kroner. Det var fire år siden i desember.

Mens han gikk skipperskolen, brukte Øystein kveldene i det romslige lokalet han hadde leid. Hengeren måtte blant annet forlenges og bygges slik den opprinnelig var, i tillegg til at skapet måtte settes på. Den originale hengeren med 21-pallers Bussbygg-skap fant han i Trondheim. - Den har bare 8-tonns akslinger og skapet er noe stort for chassiset, så den er noe ustabil, men jeg ville ha den som den var i gamle dager. Det er litt av sjarmen med denne bilen. Far hevdet til sin siste dag at denne hengeren var god å kjøre med, men det var den jo aldri, fastslår Øystein med et smil. Like fullt har hengeren gått 3 millioner kilometer og slitt ut tre biler bare hos Weiseth Thermotransport. Den har vært i tjeneste helt fra 1979 til 2007, da den ble adoptert hjem igjen av Øystein.

Hele historien om Weiseth Thermotransport finner du snart i TransportMagasinet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!