Lørdag sto et utenlandsk vogntog på 25,25 meter parkert ved veikroa i Brumunddal. Vogntoget tilhørte det danske transportfirmaet Frode Laursen, som kjører mye på Norge og bruker mye polske biler og sjåfører.

Det "danske" vogntoget med polske skilt er nærmere seks meter for langt til å kjøre på veiene i Hedmark, i hvert fall foreløpig. Vegdirektoratet har nemlig foreslått at E6 opp til Lillehammer skal bli prøvestrekning for modulvogntog, men forslaget har ennå ikke blitt iverksatt. Derfor er det svært betenkelig når sjåføren hevder at han har lov til å kjøre mellom Oslo og Trondheim.

- Jeg har fått kart fra oppdragsgiveren som viser det, skal han ha uttalt.

Politiet skal ha blitt varslet om saken og lovet å rykke ut etter telefon nummer to.

- Det danske firmaet spekulerer etter vår mening i liten eller ingen kontroll. Polakken som sto i Brumunddal hadde fått tekniske problemer og trengte hjelp, ellers ville han ikke blitt kontrollert. Fredag fikk NLF rapport om at en bil fra det samme firmaet sto på en rasteplass ved Kolomoen. Oppdragsgiverne tenker alt for mye på pris og må ta ansvaret når de kjøper ulovlig transport. Dette er juks, svindel og økonomisk doping, sier Guttorm Tysnes, regionsjef for NLF i Hedmark og Oppland.

Han legger til at norske transportører ikke kan kjøre med vogntog som frakter 30 prosent mer gods, bare fordi bilen er for lang.

Det er ikke rart at norske transportører sliter når konkurransen ikke skjer på like vilkår. I Norge har vi helt andre lønnsnivå. Den polske sjåføren skal ha hevdet at han hadde 1800 euro i månedslønn. Det tilsvarer rett over 14000 kroner.

For et år eller to siden ble et modulvogntog fra samma selskap stanset i en kontroll. Også det vogntoget kjørte på en veistrekning som ikke var åpen for vogntoglengder på 25,25 meter.

Vi ser det som ganske underlig at en dansk transportør ikke klarer å sette seg inn i norske regelverk. Så vidt vi vet er vel det danske språket så å si identisk med norsk bokmål, eller?

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!