Men har det skjedd noe mer? Jo da, det har det absolutt. Riktignok vet vi fortsatt ikke noe om resultatet av politiaksjonen, annet enn at de to bilene som ble stoppet i aksjonen, fortsatt stod på Risløkka nesten seks timer etter at de ble "tauet inn". Det tyder ikke bare på at politiet har gått grundig til verks, det tyder også på at de har funnet noe. I følge kilder som kan dette med kontroll av lastebiler, så bør en grundig kontroll av et vogntog ikke ta mer enn en time, hvis de ikke finner noe alvorlig. Så mer enn seks timer forteller oss litt.

Les også: Gasstransport stoppet av politiet

Vi vet også at politirapporten fra aksjonen ikke var ferdig skrevet torsdag ettermiddag, mer enn et døgn etter at gassbilene ble stoppet i Oslo. Det sier vel også sitt? Og det er trolig derfor vi fortsatt ikke har fått noen kommentar fra politiet i denne saken, men vi håper og tror at vi skal få litt mer kjøtt på beinet innen fredagen er omme.

Det som derimot er sikkert er at det er bråstopp på transporten av naturgass fra Stavanger til Oslo. Etter hva vi har grunn til å tro har Anneberg fått kjøreforbud når det gjelder denne transporten. Vi vet også at Anneberg har vært i kontakt med norske transportører for å forsøke å få noen til å overta kjøringen for en periode, og det til en svært god pris. Hittil ser ingen ut til å ha nappet på tilbudet, heldigvis. Vi er fortsatt på plass i Stavanger og har vært jevnlig ute ved anlegget der gassen lastes. Der har det vært stille som i graven. Gassen ser ut til å ha gått ut av ballongen.

Nordic LNG, som har inngått avtalen med Anneberg Tranport, har fått spørsmål fra Stavanger Aftenblad om denne saken, men ikke ønsket å kommenter den så lenge politietterforskningen pågår. Men de har poengtert at det står i kontrakten med Anneberg at transporten skal foregå i henhold til norsk lov.

Videre har juridisk direktør i NLF, Robert Aksnes, uttalt til samme avis at de akter å anmelde Nordic LNG til politiet dersom politiet kommer til at transporten er ulovlig. NLF er opptatt av at også avsender har et ansvar i slike saker.

Vi har hatt tipsere på plass i Lillesand siden torsdag kveld og har fått jevnlige rapporter fra dem. De kan fortelle at det nå er helt stille på området, men at et par gassbiler plutselig er parkert et helt annet sted, på et område ved avkjøringen til Froland. Videre har vi fått informasjon om to Anneberg-biler med naturgassmerking som har stått parkert på anlegget til Bertel O. Steen i Kristiansand på torsdag. Disse har nå forlatt stedet, den ene er observert i retning Oslo, den andre vet vi ikke hvor er i skrivende stund.

Informasjon vi har fått i dag, tyder på at Anneberg vurderer å omregistrere flere biler på norske skilt, for deretter å søke om løyve og kunne gjenoppta transporten. Det gjenstår å se om de klarer dette, og om oppdragsgiver Nordic LNG vil gi dem fornyet tillit etter de siste dagers hendelser.

Som vi skrev i den forrige artikkelen har et godt samarbeid med NLF ført til resultater i denne saken, men det er også mange flere som fortjener kreditt her. Våre mange tipsere der ute har gjort en kjempeinnsats og vi er meget stolte av dere alle. Lastebileiere, sjåfører og andre engasjerte mennesker har hjulpet oss, og gjør det fortsatt!

Vårt nettverk ute på landeveien minner om et finmasket nett av blodårer. Det skal mye til å klare å stikke seg bort uten at vi i TM og tungt får greie på det!

Saken er alt fra avsluttet og thrilleren fortsetter!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!