Vinteren så langt ligger an til å bli tidenes beste for en regjering som liker action på snøføre!

Omtrent samtlige av landets innbyggere lader kanonene når det står et vogntog på tvers. Da koker det i kommentarspaltene under avisartiklene.

Man kan liksom ikke unngå å legge merke til et fastkjørt vogntog som stenger veien.

Og alle som står i kø har en løsning på problemet.

De mest ekstreme vil forby lastebiler. De av oss som ser litt lengre enn nesetippen skjønner at det ikke fungerer i dagens Norge.

Så da står vi igjen med plan B, nemlig å få orden på problemet og fortsatt få levert varene med lastebil.

En norsk lastebileier må ta høyde for vinteren og kjøpe utstyr der etter. Om man ikke investerer i tandemdrift, så skal i hvert fall boggien bygges om så den løfter fritt med full tonnasje. Hvor ulovlig det enn er, så applauderer både politi og Statens vegvesen norske vogntog som klarer å forsere bakkene på egen hånd.

Når det kommer til en del av våre kolleger fra det store utland, så har de ofte ikke forutsetninger for å løfte noe som helst. Ikke har de tandem heller, naturlig nok. Trekkvognene har i hovedsak bare en aksel til å styre med og en til å sparke fra med. Tralla er stiv som en stokk og nekter å løfte noen av akslene, den også.

For å spare penger og slitasje på bilen, har sjåføren ofte plassert godset over trippelen på leietralla, så den skal ta støyten i stedet.

En komplett umulig kombinasjon på vinterføre i motbakke.

Bildet blir ikke bedre når de samme kjøretøyene skal utforbakke.

Om de har med seg kjetting, så vet vi at mange kvier seg for å bruke dem, om de i det hele tatt makter å legge dem på.

Så da blir det å ta sjansen og slippe seg utfor, kanskje for første gang på vinterføre.

Dette er hverdagen på norske veier. Politiet bruker enorme ressurser på å være vaktbikkjer og dirigere trafikk hver gang noen stenger en viktig vei. Lokalsamfunn blir isolert og alle andre med veien som arbeidsplass blir skadelidende.

Dette vet vi. Det flimrer eksempler over TV og dataskjermer flere ganger for dagen.

Politimestre over det ganske land blåser ut sin frustrasjon og lokalpolitikere går hardt ut mot sine kolleger i regjeringen og forventer handling.

Hittil har lite skjedd, bortsett fra kjettingpåbudet som kom for noen år siden.

Man trenger ikke løfte øyelokkene mye for å få med seg at det kanskje ikke har vært til så stor hjelp som vi håpte.

Det som kunne vært til hjelp, derimot, er en regjering og en samferdselsminister som maktet å ta inn over seg at de sitter med nøkkelen her.

Magnhild Meltveit Kleppa gikk etter den tragiske ulykken i Lavangsdalen i Troms ut og hevdet at hun fortsatt tror at "Nullvisjonen" er realistisk.

Hun kan ikke ha kjørt mange kilometerne langs europaveiene våre i snøvær.

Politimester Truls Fyhn i Tromsø har sagt klart ifra om at han kun ser en løsning på dette: Vogntogene må sjekkes på grensen og det må stilles krav til vinterdekk og kjetting før de får slippe inn i vinterlandet Norge.

Tollsjefen som ble intervjuet i forbindelse med Fyhns uttalelser var helt enig.

Dette var en jobb de kunne påta seg. Vogntogene måtte jo uansett stanse på grensen for å fortolle. Mulighetene ligger der, det ser vi alle. Likevel skjer det ingenting.

Om dette er en del av regjeringens langtidsplan for å utradere norsk transportbransje, vet vi forholdsvis lite om. Men det kan ofte virke sånn.

Spesielt siden våre konkurrenter i tillegg får kjøre gratis gjennom bompengestasjonene våre og slipper vektårsavgift, er det nok en del av planen og ikke stille krav til vinterutrustning heller.

En norsk oppegående og ansvarlig bileier vil sørge for at vogntoget han sender av gårde er utstyrt med kjetting. Han vil sørge for vinterdekk. Kanskje er bilen utstyrt med strøkasser, on-spot eller piggdekk også.

Det handler om å ta ansvar. Vi utruster ikke bilene våre fordi vi syns det er moro, men for å berge livet til oss selv og andre veifarende på et utfordrende veinett, samt å sikre fremkommelighet.

Er det da for mye forlangt at regjeringen innfører tiltak som stiller et minimumskrav til andre som skal operere på det samme veinettet?

Er det for mye å be om et krav som innebærer en dekkutrustning som kan brukes på vinterføre, også av våre utenlandske konkurrenter, og ikke bare slipesteiner med knapt lovlig mønsterdybde?

Mange av de østeuropeiske vogntogene som ferdes i Norge har bevist gjennom mange år nå at de ikke tar trafikksikkerhet på alvor. Ord som sommerdekk går igjen i avisspaltene daglig. Hvordan kan en ansvarlig regjering sitte og se på det?

Er det bare jeg som mener å se at norske seriøse transportører dag etter dag blir ignorert og oversett av regjeringen?

I våre nordligste fylker har Statens vegvesen utekontroller med fokus på ulovlig mengde pigg i hjulene. Både tankbiler med bensin og ambulanser får beskjed om å fjerne piggene de har skodd seg med mens vannet renner over isen på Hamarøya.

Kommer det en latvier med steinharde dekk og minimalt med mønster, får han klapp på skulderen og god tur videre bare han har kjettinger med seg.

Han er innenfor våre lovlige rammer, og alle andre enn myndighetene ser at dette vogntoget utgjør en risiko langs veien.

I mine øyne kan verken myndigheter eller regjering være fornøyd med innsatsen.

Da er jeg mer stolt over transportørene som til tross for dårlig veivedlikehold, stengte veier og medias lastebilhets når det snør, faktisk holder Norge i gang og leverer varene.

Æres den som æres bør.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!