Scania mistenkes for å ha brutt FNs sanksjoner i forbindelse med det såkalte olje-for-mat-programmet.

Både Scania og Volvo mistenkes for å ha omgått dette forbudet og betalt bestikkelser til Saddam-regimet etter invasjonen av Kuwait i 1990.

følge tyske Verkehrsrundschau har også Iveco, Daimler og MAN hatt uventet besøk og vil bli etterforsket.

Volvos pressesjef Mårten Wikforss forteller til SvD.se at de riktignok har hatt besøk av utredere, men at han ikke vil gå nærmere inn på hva mistankene dreier seg om. - Etter hva jeg forstår, har man gjennomført undersøkelser hos alle lastebilprodusentene i Europa, forteller han og understreker at Volvo vil samarbeide med EU-kommisjonen i saken. Også de øvrige produsentene lover samarbeide.

At de har hatt besøk av inspektører betyr naturligvis ikke at selskapene nødvendigvis er skyldig i straffbare handlinger. Et slikt besøk er vanligvis bare første skritt i en undersøkelse.

Hos Scania ser saken derimot noe annerledes ut. Ifølge Schultz vil Scanias toppsjef sannsynligvis bli siktet for grovt sanksjonsbrudd, noe som kan gi opp til fire års fengsel.

Statsanklageren er i skrivende stund ikke sikker på om han vil reise tiltale, men fremholder at det meste tyder dithen. - Vi har godt med kjøtt på benet, uttaler han til svenske medier på formiddagen.

Såvidt tungt kan bedømme, er det altså brakt på det rene at sanksjonene er brutt ved at Scania har betalt såkalt "kickbacks" til regimet i bytte mot forretninger, men at spørsmålet er om Östling kjente til dette eller ikke. Så kan man kanskje spekulere i om slikt kan forekomme uten at toppdirektøren vet det.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!