Fiat Group er pr. 1. januar blitt oppdelt i to konsern med egne logoer Fiat SpA og Fiat Industrial SpA. Begge er børsnoterte på Borsa Italiana.

Fokusområdet til Fiat SpA er personbilsektoren og har med den nye blå logoen valgt å understreke sin nye posisjon som personbilmerke ved å skape en visuell identitet som har til hensikt å danne bro mellom fortid og fremtid.

Logoen er en gjenfortolkning av en ikonisk logo fra datiden, men uttrykker samtidig modernitet og innovasjon.

Fiat Industrial SpA - Ivecos morselskap - består nå utelukkende av nyttekjøretøyer, nemlig Iveco varevogner, lastebiler og busser, land-bruksmaskiner, anleggsmaskiner, samt relaterte powertrain-aktiviteter.

Fiat Industrial SpA har holdt fast ved den visuelle identiteten som ble skapt til Fiat Group, for fortsatt å vise kunden at den påliteligheten som følger i kjølvannet av et stort industrikonsern stadig er like aktuell i det nye konsernet. Bare fargene er endret, og den gule fargen er satt på den kjente blå bakgrunnen.

De nye logoene vil erstatte Fiat Group-logoen som ble presentert i 2005

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!