Det er snart tomt for veisalt i Norge og resten av Europa. Lagrene er tømt og det kan ta flere måneder før de kan fylles opp igjen. Tidlig vinter og raskt skiftende føre har økt behovet for veisalt i mange land.

På Sunnmøre kan driftssjef i Mesta Christian Drabløs fortelle at de har salt nok til en uke med drift. Det er også vanskelig å få tak i mer.

- Vi må regne med å slite med dette fremover. Vinteren har vært spesiell også for resten av Europa og det er nå stor kamp om saltet på verdensbasis, forteller han.

Bare den siste måneden har Mesta brukt et lite årsforbruk. Tre tusen tonn er brukt på veiene på Sunnmøre alene. Og mens Mesta importerer saltet fra Tunisia er Kolo Veidekke stort sett selvforsynte gjennom lokale saltverk. Gunhil Sandnes i Kolo forklarer at de har lært av fjoråret da de gikk tomme for salt.

Strø med sand

Mesta må nå sette i gang strakstiltak og det blir aktuelt å nedgradere veier som til nå har vært saltet. De får dermed kategori vintervei og vil bli strødd med sand. Da blir dette veier med vintersåle som vi kjørte på tidligere, forklarer han. Mesta må nå forhandle med Statens Vegvesen hva de skal gjøre.

Les saken på nrk.no

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!