DAF har startet produksjonen av sin hybrid distribusjonslastebil. DAF LF Hybrid bruker et parallelt diesel/elektrisk system, lastebilen blir drevet av dieselmotoren, den elektriske motoren eller en kombinasjon av begge. DAF selv mener deres hybridteknologi kan redusere CO2-utslippene med 10 og 20%, avhengig av program.

Teknisk

12 tonns LF Hybrid-lastebilene er utstyrt med 4,5-liters PACCAR FR dieselmotor, som er i samsvar med de lave EEV-utslippskravene som er standard, uten sotfilter. Motoren produserer maksimal effekt på 118 kW/160 hk og er koblet til en automatisk Eaton seks-trinns girkasse med automatgirfunksjoner. Den elektriske motoren er installert mellom clutchen og girkassen, og fungerer som motor så vel som en generator. Energien som frigjøres under bremsing blir lagret i litium-ion-batterier, og blir deretter brukt under akselerasjon. En sentral datamaskin fastslår i hvilken grad dieselmotoren skal brukes og i hvilken grad den elektriske motoren brukes.

Teknologien krever sin vekt og DAF LF45 160 Hybrid er 300 kg tynger enn den standard diesel-drevne modellen, hybrid-modellen tilbyr lastekapasitet på rundt 7,5 tonn.

Lithium-ion-batterier

Batteripakken for hybridsystemet veier rundt 100 kg og består av nittiseks 3,6 Volt celler. Når disse batteriene er fulladet kan LF Hybrid-lastebilen kjøre opptil to kilometer på strøm uten hjelp av dieselmotoren. I praksis er dette nok til å kjøre inn og ut av «grønne soner» i bykjernene, forklarer DAF på sine nettsider. Når lastebilen kjører på strøm, kjører dieselmotoren på tomgang for å drive ulike komponenter. LF Hybrid-lastebilen er også utstyrt med et start/stop-system.

Det er PACCAR i Leyland, Eaton og det nederlandske senteret for teknisk forskning TNO som har utviklet teknologien. PACCAR har satt seg et mål om å forbedre drivstoffeffektiviteten med 30% for visse vektklasser, i løpet av 2013. Det blir primært satsing på hybridteknologi som skal sørge for å nå målet.

DAF begynner å forsyne LF Hybrid i Storbritannia, Nederland, Tyskland, Frankrike, Belgia og Tsjekkia. Her har interessen for hybridbiler vært høyest og avhenging av suksessen i disse landene vil DAF avgjøre om og når den skal inkluderes som standard sortiment i andre land, melder DAF på sine nettsider.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!