Da Mikael Hultgren, sjåfør hos Hernes, ble stoppet av politiet i september, raste verden sammen. I en kontroll av avstand til foranliggende ble han "knepet" for å ha kjørt for nærme kollegaen som kjørte foran. Målingen viste at han bare lå 0,76 sekunder bak, og førerkortet ble inndratt.

-Jeg hadde losset i Larvik og var tom. På E18 oppover kjørte jeg i følge med en kollega fra en annen transportør. Jeg lå på cruisekontrollen, men det var en del trafikk og det oppsto det jeg kaller trekkspillkjøring. Det passet fint å ligge på cruisekontrollen, men innimellom tok jeg innpå kollegaen foran, og bremset opp for å få avstand igjen. Akkurat da ble jeg videofilmet av politiet, forklarer Mikael.

Nektet

Han nektet å godta førerkortbeslaget og han nektet å forklare seg, selv om politiet oppfordret ham til å godta alt der og da. Han måtte reise hjem uten førerkort, men timingen var ganske god for han skulle reise på en fjorten dagers forsinket bryllupsreise med kona. Mikael er fagorganisert i Midtnorsk Transportarbeiderforening. Det skulle vise seg å bli et viktig bidrag framover.

-Etter hvert kom det et brev fra politiet der politijuristen gikk inn for 10.000 i forelegg, samt tap av førerretten i syv måneder. Dette godtok jeg ikke og saken kom opp for forhørsretten. Der ble det full frifinnelse, men aktoratet anket saken inn for tingretten. Der fikk jeg en bot på 10.000 kroner, men fikk beholde førerkortet, forteller Mikael.

Årsaken til at retten ikke fant grunn til å frata ham førerkortet, var at politiet ikke kunne bevise at han hadde ligget for nærme forankjørende over tid.

-Jeg innrømmer at jeg lå for nærme der og da, men det var bare i et lite øyeblikk. Det synes tydelig også på videoen til politiet at jeg justere farta ned ved hjelp av bremsene, sier han videre.

Fantastisk oppbakking

Nå er ikke Mikael ute etter å bortforklare at han kjørte for nærme sin kollega. Derimot vil han slå et slag for å organisere seg.

-Helt fra første øyeblikk har Midtnorsk Transportarbeiderforening Terje Pedersen hos dem stilt opp. Det har vært en helt fantastisk oppbakking i en vanskelig tid. Jeg har jo hjem og familie jeg, som de fleste andre. Uten førerkort så det ganske mørkt ut. Heldigvis fikk jeg også kjempehjelp av arbeidsgiveren min som sørget for at jeg fikk alternativt arbeid på lastebilverkstedet deres, forteller han.

LO-advokat Jan Arild Vikan har bistått Mikael i begge rettsrundene og Mikael kan ikke få fullrost innsatsen hans. Nylig fikk Mikael brev om at saken ikke ankes flere ganger, og han kan puste lettet ut med hensyn til førerkortet sitt.

-Jeg er ikke den som rir regler og er firkantet i forbindelse med at jeg er fagorganisert, det fungerer ikke i denne bransjen, men vi må ha litt å forholde oss til. Men å være fagorganisert endrer jo ikke så mye, men du har ryggdekning den dagen du havner i trøbbel. Den juridiske bistanden jeg har fått har ikke kostet meg en krone. Tenk hva det ville kostet hvis jeg ikke hadde vært organisert, avslutter Mikael Hultgren, som ikke kan forstå at yrkessjåfører tør å jobbe uten å være organisert.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!