Nylig tikket registreringsstatistikken for 2010 inn fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Hvem ble vinnere og hvem ble tapere på lastebilmarkedet i fjor? Vi kokte oss noen kopper kaffe, før vi satte oss ned for å knekke tall.

Som vanlig har vi inndelt statistikken i fire segmenter; 3,5 til 5,99 tonn, 6 til 11,99 tonn, 12 til 18,99 tonn og 19 tonn og over. I det laveste segmentet figurerer det flest merker, de aller fleste har campingrelaterte navn som Burstner, Dethleffs og Hymer, men vi finner også noen rene bilmerker på lista. Så selv om vi her kan fortelle at Mercedes-Benz vant dette segmentet, stemmer ikke det helt. Campingbilene troner nemlig på de tre øverste plassene, men de er vi rett og slett ikke så interessert i.

3,5 - 5,99

Som nevnt ovenfor var det Mercedes-Benz som stakk av med seieren i dette segmentet med 103 registrerte biler, mot 91 registrerte i fjor. På andre plass, som i fjor, finner vi Iveco med 23 biler, en nedgang fra 2009 da de registrerte 32 biler. Tredjeplassen gikk til Peugeot med 21 biler, en god framgang fra 2009 da de registrerte 11 biler i det minste lastebilsegmentet.

I dette segmentet ble det registrert 1006 biler i fjor, mot 713 i 2009.

6 - 11,99

I dette segmentet tronet Mercedes-Benz på toppen i 2009, men her har det skjedd endringer i løpet av fjoråret. 2010-vinneren heter nemlig Iveco som registrerte 98 biler mot 86 i 2009. Noe av årsaken er trolig at Iveco vant et anbud til Posten og at disse nå gjør seg synlige på registreringsstatistikken. På andreplass finner vi Mercedes-Benz med 84 registrerte, mot 93 året før. Tredjeplassen i 2010 gikk til MAN med 69 biler, de hadde 66 registrerte i 2009.

Det totale antall lastebiler som ble registrert i dette segmentet i fjor var 377, en oppgang i forhold til de 350 som ble registrert i 2009.

12 - 18,99

I segmentet fra 12 til 19 tonn ligger Volvo på topp med 81 biler. I 2009 hadde de 100 registrerte biler. Andreplassen gikk til Mercedes-Benz med 53 biler mot 69 i 2009. På tredjeplass finner vi MAN som registrerte 46 biler i fjor, mot 55 i 2009.

Det totale antall lastebiler som ble registrert i dette segmentet var 232, en nedgang på 40 biler sammenlignet med 2009.

19 tonn og mer

I prestisjesegmentet fra 19 tonn og over har det skjedd endringer. Riktignok er det relativt uendret i teten med Scania på toppen og Volvo på andreplass. Men tredjeplassen har MAN overlatt til Mercedes-Benz. Faktisk har MAN registrert hele 148 færre lastebiler i dette segmentet enn i 2009. Det burde bekymre en og annen MAN-ansatt, spør du oss. Også Scania har "mistet" registreringer og har registrert 194 færre biler i fjor, sammenlignet med 2009. Den som har hatt best økning er Volvo som har registrert 72 flere enn i 2009. Her kommer de forskjellige tallene.

På førsteplass troner Scania med 977 lastebiler, mot 1171 i 2009. Andreplassen har Volvo med 829 lastebiler, mot 757 året før. Tredjeplassen er som nevnt kapret av Mercedes-Benz som har registrert 319 lastebiler, mot 309 året før. MAN har regelrett dumpet ned på fjerdeplass med sine 177 registreringer, mot 325 året før. Her må nok MAN-folket brette opp armene og se til å få sving på salget.

Etter å ha studert tallene er vi ikke i tvil om at Volvo er det merket som har hatt best framgang i året som har gått. Scania taper noe, men er fortsatt størst i prestisjesegmentet. MAN taper mest, mens Mercedes-Benz stevner stødig videre uten de store svingningene.

En fullstendig oversikt over lastebilregistreringene i 2010 kan du lese om i TransportMagasinet nr. 1 som kommer i månedsskiftet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!