Mange husker sikkert omtalen av nye Mercedes-Benz Vito, i forbindelse med lanseringen i Hamburg tidligere i høst. Artikkelen som sto på trykk i TransportMagasinet hadde tittelen "Bra, bedre, best", og ga en liten pekepinn om hvordan vi opplevde den nye transporteren fra Mercedes-Benz.

Så fort bilen kom på norske skilt fikk vi anledning til å låne den en ukes tid, mye av uken ble tilbrakt bak rattet på nye Vito. Ikke bare fordi vi ville sjekke ut hvor bra bilen egentlig er, men fordi det faktisk var en meget hyggelig opplevelse å ratte Vito på norske vinterveier.

Bilen

Bilen Bertel O. Steen stilte til vår rådighet var en Mercedes-Benz Vito 116 CDI 4x4 i lang utgave. Under panseret sitter den nye dieselmotoren på 2143 cm2 som leveres i tre effekter, fra 95 hk (Vito 110 CDI), 136 hk (Vito 113 CDI) og 163 hk (Vito 116 CDI). Dreiemomentet er på respektive 250, 310 og 360 Nm. Alle variantene leveres med en sekstrinns manuell gearkasse som standard, mens en fullverdig automatgearkasse er å finne på lista over ekstrautstyr. For de som ønsker seg mer krefter kan Vito også leveres med en V6-diesel på 224 hk og et dreiemoment på 440 Nm (Vito 122 CDI). Det burde holde for de fleste.

Vi hadde som nevnt en 116 CDI på prøve, men i 4x4-versjon og med en motor som var koblet til en fullverdig automatgearkasse. At "vår" bil var en lang versjon var vi også godt fornøyd med. Etter vår mening er nemlig den lange versjonen penest av de tre lengdene Vito leveres i (kort, lang, ekstra lang).

Tillegg

Vito er i utgangspunktet en ganske godt utstyrt varebil i standardversjon. Vi kan nevne klimaanlegg, elektriske vidusheiser, fjernbetjent sentrallås, ESP, ASR og adaptive bremselys. Sistnevnte betyr at man ved en panikkbremsing i hastigheter over 50 km/t vil bremselysene begynne å blinke, og ved nedbremsing til full stans slås nødblinken automatisk på.

Vår bil var i tillegg en påkostet versjon med mye snacksy utstyr. Blant annet lakkerte støtfangere og sidelister, integrert navigasjon og telefon, ryggekamera, regnsensor, motor- og coupévarmer med tidsur, Bi-xenonlys med LED kjørelys (hvorfor lyser bare LED-lysene alene?), cruisekontroll, lettmetallfelger, firehjulsdrift og femtrinns automatgearkasse. Utstyrslista er lang, noe som også gjør sitt utslag på prisen. 492.700 kroner inkl. mva. koster herligheten. Det koster å være kar! Men Vito behøver ikke koste så mye. Billigste versjon ligger på 287.500 kroner i basisversjon.

Best?

De dagene vi kjørt Vito på Østlandet hadde vinteren kommet for fullt, med både kulde og snø. Perfekt for å finne ut om bilen ville trives under våre klimatiske forhold. Og det gjorde den så absolutt, kanskje med unntak av visse utfordringer med spyleranlegget. Mulig BOS-folket hadde spart litt på spylevæsken og blandet den litt snaut. I hvert fall opplevde vi kun en dag der det gikk an å benytte vindusspyleranlegget. Da var utetemperaturen steget til null. Også lyktespylerne slet i kulda. Den ene ville ikke sprette ut fra støtfangeren, mens den andre spratt ut, men ville ikke inn igjen. Vi regner med at dette ikke er et vanlig fenomen.

Ellers så hadde vi flotte dager bak rattet på nye Vito. Ikke minst takket være firehjulsdriftsystemet som har blitt forbedret i forhold til forgjengeren. Trekkraften fordeles med 35/65 på for- og bakhjul. Mercedes-Benz hevder at støynivået har blitt redusert i forhold til forgjengeren. For å finne ut dette lot vi en ihuga Vito-eier prøve nykommeren.

Petter Weberg har hatt Vito siden den første kom på markedet. Nå har han en tre år gammel firehjulsdreven Vito i lang utgave. Hva synes han om den nye modellen?

-Det mest merkbare er det lave støynivået i forhold til forgjengeren. I tillegg synes jeg 4x4-systemet responderer raskere enn det gjør på bilen min, sier Petter til tungt.

Konkurrentene i "Vito-segmentet" er mange, men domineres av Toyota Hiace og Volkswagen Transporter. Sistnevnte er også ny og en direkte konkurrent til nye Vito. Hvem av dem som er best skal vi ikke mene noe om nå. Det får vi komme tilbake til når vi har fått kjørt konkurrentene mot hverandre, en gang utpå nyåret. Uansett mener vi at Vito er det samme som varetransport på første klasse.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!