Arvid tror han har fraktet omtrent alt som er brukt av dieseltilsetning i produktene fra Statoil Mongstad siden anlegget åpnet i 1974, tre år etter at han koblet på sin første sidelaster.

Nå nærmer det seg siste lasset for hans del, men Arvid vil gjerne finne en etterfølger og lære opp før han gir seg. Statoil er nok litt bortskjemt etter alle disse årene med særdeles god service på hva som er tomt og fullt og hvilke tanker som skal byttes. Alt dette har Arvid holdt styr på.

- Det var en som spurte meg hvor mange turer jeg hadde kjørt til Mongstad. Jeg svarte at det vet jeg ikke, men det har blitt minst tre turer om dagen tre ganger i uken i nærmere førti år.

Tidlig på 70-tallet startet det som skulle bli en lang epoke med sidelaster. I en Mercedes 2426 kjørte Arvid for Odin Ådland og ble senere ansatt hos Intersped. - I mai 1971 fikk jeg den første sidelasteren, en "Simalift". Den gang ble den helst brukt til å løfte containere av og på jernbanevogner i Bergen og kjøre dem til Vinmonopolet eller et lager på kaien. Vi servet også amerikabåten når den lå til kai. Med den første sidelasteren bak bilen var jeg 18 meter lang med tvillingboggi bakerst, så den egnet seg dårlig til bykjøring. Lite lastevennlig var den også. Vi måtte trekke ut og skyve sammen hele hengeren ved hjelp av hengerbremsen ettersom vi skulle kjøre 20', 30' eller 40' containere. Det var en hel jobb bare det, minnes Arvid.

Han var en av de første kundene som hentet sidelaster hos Hammar i Sverige.

Intersped ble midt på 80-tallet kjøpt opp av Bergenske og Arvid fulgte med på lasset. Siden ble det Nor-Cargo og nå er bilen hans grønn med Bring-logo.

Hele historien får du i TM på nyåret. Der møter vi også hans tre døtre, hvorav to av dem også har valgt sjåføryrket.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!