I Midtre Hålogaland har politiet mottatt 40 meldinger om vogntog som sperret trafikken eller har vært involvert i et uhell av noe slag. På Helgeland er tallet 51, mens det i Salten er 22 vogntog som har vært en trafikkfare i en eller annen sammenheng.

Her er "versting-strekningene":

  • E10 ved Kåringen ved Lødingen
  • E10 Bjørnfjellet
  • E6 over Gratangsfjellet
  • Fv 17 gjennom Meløy og Gildeskål
  • E6 over Kråkmofjellet
  • Strekningen mellom Fauske og Rognan.
  • E6 sør på Helgeland

I Midtre Hålogaland viste en telling i november at over 70 prosent av de som havnet i grøfta eller fikk problemer er utenlandske vogntog. Mange har ikke engang havnet i grøfta, men blir stående midt i veien fordi de ikke vet hvordan kjettingene legges på.

Les også: Patrick venter på våren...

Da tungt i fjor besøkte Hans Otto Grynning i Statens vegvesen for å prate om kontroll-problemet, kunne han fortelle om et tilfelle der en utenlandsk sjåfør dro frem en bærepose med en 12 meter lang kjettinglenke da han ble bedt om å vise kjettingene.

Les også: Umulig å kontrollere alle

Les også: 0-friksjonen

Les også: Hva gjør myndighetene?

Les også: Ny norsk kjetting-standard

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!