Disse fireakslede CF85 er ideelle som chassis for krokløft, komprimator, container og tank der høy grad av stabilitet er nødvendig under lasting og lossing. Bilen vil derfor ofte bli brukt for renovasjon, og i byggindustrien der en kran ofte er montert på baksiden av førerhuset.

DAF FAK CF85 har en styrbar pusheraksel og en løpeaksel med tvillinghjul. Både pusher og løpeaksel er utstyrt med løfteanordning. Dette reduserer ikke bare svingradius, men senker også drivstofforbruket og gir mindre dekkslitasje. FAK CF85 kan, avhengig av spesifikasjoner, ha en totalvekt på 32 tonn og en vogntogvekt på 50 tonn.

Den nye FAQ CF85 har også en trippelaksel, men der er både pusher- og løpeaksel styrbar. Løpeakselen har enkle hjul. Både pusher og løpeaksel er også her utstyrt med løfteanordning. Dette gjør den ekstremt manøvreringsdyktig og vennlig mot underlaget. Dette gjør FAQ til et perfekt chassis til for eksempel slamsuger eller søppelkomprimator. I landbrukssektoren vil den være ideell med et tankpåbygg for henting av melk på bondegårder. Takket være sin lave egenvekt kan FAQ CF85 ha en totalvekt opptil 32 tonn og en vogntogvekt opptil 50 tonn.

FAK CF85 og FAQ CF85 er tilgjengelig med forskjellig størrelse på førerhus; «day», «sleeper» og den ekstra romslige «Space Cab». De leveres med PACCAR MX-motor fra 265 kW/360 hk til 375 kW/510 hk og er i tillegg også tilgjengelig som EEV-kjøretøy. Den nye fireakslede bilen er tilgjengelig umiddelbart.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!