Da Navistar og Caterpillar annonserte sitt nye samarbeidsprosjekt NC2, som skulle starte produksjon av lastebiler med blant annet Cat-logo, ble det litt av en oppstandelse. Ikke minst fordi dette samtidig førte til at Caterpillar ikke lenger ville levere motorer til andre lastebilfabrikanter. Nå er de første Cat-lastebilene lansert. Det skjedde ikke i USA, men "down under" i Australia, nærmere bestemt i Uluru, Northern Territory.

De to første modellene er begge beregnet på ren landeveiskjøring og har betegnelsene Cat CT610 og Cat CT630. Bilene er utviklet av NC2 som er et såkalt joint venture-selskap eid av Navistar og Caterpillar. Bilene bygges på en fabrikk i Tullamarine, Victoria, og skal selges gjennom et nyopprettet forhandlernett i Australia, som er håndplukket fra Caterpillars store servicenett.

550 hk

Cat CT610 er utstyrt med en Cat C13-motor som yter 470 hk. Førerhytta har en lengde på 2,72 meter fra front til bakkant på hytta, og er beregnet på vogntoglengder opp til 19 meter med en totalvekt opptil 57 tonn. Cat CT630 er utstyrt med en Cat C15-motor på 550 hk og har et førerhus som måler 3,10 meter fra front til bakkant på hytta. CT630 er beregnet for B-double (dobbel semi) og kan leveres for 72 og 90 tonn.

I følge produsenten er de nye lastebilene designet spesielt med tanke på så lavt drivstofforbruk som mulig. Med sine runde forskjermer, buede panser og strømlinjeformede førerhussider skal luftmotstanden reduseres. Produsenten har benyttet så vel avanserte dataprogrammer, som vindtunneltester for å komme fram til designet. Spør du oss ser bilene ut som "snytt ut av nesa" på International som eies av Navistar.

Vi tror ofte at Norge er et av de tøffeste landene å kjøre lastebil i, men også Australia har sine utfordringer, ikke minst når det gjelder de høye totalvektene og det varme klimaet. Derfor har de første Cat-bilene blitt utstyrt med ekstra tykke rammevanger, kraftigere aksler og fjæring, forbedret oppheng av slanger og ledningsnett, samt forsterket oppheng og avfjæring av førerhytta. Forakselen er levert av Meritor, og er avfjæret med parabelfjærer. Bakakselen er en Arvin Meritor RT-46-160 med luftfjæring fra Hendrikson.

Mer

-Ingeniørene har valgt en produktplattform som har en historie for å være solid og gjennomprøvd på sammenlignbare markeder som Latin-Amerika, der veiene er tøffe, totalvekta er høy og temperaturen er høy. Disse valgene er jeg sikker på at vil komme våre australske kunder til gode. De som kjøper de nye Cat-bilene har full støtte i vårt nettverk med "one-stop servicepunkt". Totalt tilbyr vi over 50 salgs- og servicepunkt i Australia, sier Jeff Tyzack, direktør for salg og markedsføring i NC2 Australia.

NC2 har selvsagt flere lastebilplaner. Produktene kommer til å bestå av både snutebiler og overbygde varianter, og bilene skal selges på markedene utenfor USA. Vi følger med i spenning.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!