Daimler og Volvo er arge konkurrenter. Men når Scania og MAN jobber mot en sammenslåing, må de tenke nytt.

- Det kan finnes situasjoner der vi kan samarbeide om for eksempel komponenter, fortalte Volvo-konsernets direktør Leif Johansson under paneldebatten på Truck & Bus Forum i Gøteborg mandag. Han mener at bransjen preges av at det stadig kreves større volumer.

Etter finanskrisen og høyere konkurranse fra Asia må man tenke i nye baner.

Johansson forteller at de må stå opp tidligere og legge seg senere for å styrke sin konkurransekraft mot MAN og Scania. Han kan også tenke seg eventuelle oppkjøp om for eksempel asiatiske aktører slår seg sammen.

- Vi vil komme igang med lastebilproduksjon i Kina så snart det lar seg gjøre, uttaler Johansson.

Det har de forsøkt tidligere, dog uten hell.

Les også: Volvo dropper Kina-samarbeid

Les også: Derfor mislykkes Volvo i Kina

Markedet i Kina og India forventes å øke kraftig. Men selv om Volvo jobber med å finne gode løsninger i Kina, er det naturligvis ikke dermed sagt at de andre produsentene vil la et slikt potensielt gullkantet marked gå fra seg.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!