Leveransen fordeler seg på 10 lavbygde to-akslede trekkvogner av typen TGX 18.440 og fire tre-akslede trekkvogner av typen TGX 26.480. Samtlige er utstyrt med Euro 5-motorer på henholdsvis 440 og 480 hk. Årsaken til at selskapet har valgt Euro 5 allerede nå, er at bilene i betydelig grad skal kjøre til eller gjennom Tyskland, som gir rabatt på motorveiavgiften for lastebiler med Euro 5-motor.

Det er godt utstyrte trekkvogner med blant annet den største førerhusvarianten XXL, og alle bortsett fra en har også det automatiserte gearsystemet MAN TipMatic. Samtlige biler er dessuten hellakkert i hvitt, også detaljer som normalt kommer i sort eller grått fra fabrikken. Med iøynefallende firmaprofilering vil de synes godt i trafikken.

LRN Transport har også tidligere kjøpt MAN og er nå oppe i 20 biler av dette merket. I tillegg har selskapet ytterligere 10 biler av annet merke, samt innleide biler. LRN har dessuten den senere tiden gått til innkjøp av et antall mega-trailere, og de nye trekkvognene skal blant annet brukes til å trekke disse.

Kjell Nerødegård, ( til høyre på bildet, sammen med Lars Sand fra MAN) en av eierne og innkjøpsansvarlig i selskapet, opplyser at bilene i det alt vesentlige skal transportere bildeler fra bildelefabrikken på Raufoss til forskjellige bilfabrikker rundt om i Europa, samt transportere ferdigproduserte personbiler ut til bilimportører og forhandlere.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!