ETT er en forkortelse for En Trave Till, som i prinsipp betyr en stabel tømmer til på bilen. Det er snakk om en konvensjonell tømmerbil uten kran som er koplet til en dolly. På denne dollyen er det koblet en link (semitrailer med svingskive bakerst) som igjen er koblet til en semitrailer. Kjøretøyet er 30 meter langt og har en nyttelast på 55 - 56 tonn, som betyr en totalvekt på 90 tonn fordelt på 11 aksler.

Vogntoget frakter tømmer på landeveien i Nord-Sverige i et prøveprosjekt som Volvo gjennomfører sammen med svenske Skogforsk og en rekke andre samarbeidspartnere.

Besparelser

Etter over halvgått tid har de nå evaluert prosjektet og kommet til at dette virkelig har noe for seg. Så langt har de kommet fram til en besparelse på 20 - 25% drivstoff, som igjen betyr 20 - 25% mindre utslipp av CO2.

-I tillegg til ETT-bilen har vi også satt i gang et annet prosjekt som vi kaller ST-prosjektet (ST= Større Travar/større lass). Dette foregår i mer kuperte områder i Bohuslän, Dalsland og Värmland, også nære grensa mot Norge, forteller Lena Larsson fra Volvo.

ST-prosjektet involverer to andre kjøretøykombinasjoner. Den ene kalles ST-kran og skal sørge for utkjøring fra skogen. Her er det snakk om en fireakslet tømmerbil (tre aksler bak) med bakmontert kran, som er koblet til en dolly som igjen er koblet til en semitrailer. Her er totalvekten på 74 tonn fordelt på ni aksler og kjøretøykombinasjonen får med seg tre stabler med tømmer ut av skogen. Den bakmonterte kranen stjeler vekt, men allikevel er nyttelasten på 47 tonn. Vogntoget er 24 meter langt.

Videre er det snakk om ST-drag, som er en trekkvogn koblet til en link som igjen er koblet til en semitrailer. Her er også totalvekta 74 tonn fordelt på ni aksler og 24 meters lengde, men fordi denne bilen ikke har noen kran er nyttelasta forbedret til 52 tonn.

-En annen fordel med ST-drag er at man jo kan benytte trekkvogna til andre transportoppdrag hvis det skulle være lite tømmerkjøring en periode, sier Larsson.

ST-prosjektet viser en besparelse i drivstoff på ca. 10% sammenlignet med en konvensjonell tømmerbil på 24 meter og 60 tonn.

Hydrostatisk

I forbindelse med prosjektet med ST-bilene var det et ønske om å bedre framkommeligheten på vogntoget, ikke minst ved tomkjøring i skogen. Derfor har Volvo utstyrt den ene av bilene med hydrostatisk drift fra franske Poclain, på forhjulene. Foreløpig er det hele på prøvestadiet, men så langt er det meget fornøyd med denne løsningen. Og hvorfor skulle de ikke være det, sier nå vi.

MAN har jo hatt denne løsningen i flere år allerede og kan levere den på lastebiler med motorer fra 320 til 540 hk. I sommer lanserte også Renault Trucks samme løsning, da under navnet OptiTrack. Derfor virker det litt underlig at Volvo må forske så voldsomt på dette selv, ikke minst ettersom Renault Trucks jo er i samme familie som Volvo. Eneste forskjellen er vel at man her får anledning til å teste hydrostatisk drift i forbindelse med høyere vogntogvekter enn vanlig.

Vi tipper det bare er et tidsspørsmål før også Volvo, som tredje lastebilprodusent, kan tilby kundene sine hydrostatisk drift på forhjulene. Når det gjelder innføringen av 90-tonns modulvogntog på 30 meters totallengde, tror vi det er litt lenger fram.

Men med tanke på at idéen med lengre vogntog begynner å få aksept i flere og flere land i Europa, er heller ikke det usannsynlig. Men først må politikerne på banen!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!