Mye av årsaken er strenge kjøre- og hviletider, samtidig som rasteplassene er få og utrygge. Kombinasjonen er enhver kjeltrings drøm.

Les også: Lastebilsjåfør ranet med pulverapparat

Nå ligger ligger saken hos justisministerne i EU. De har nylig vedtatt en resolusjon om å sikre rastepasser og bekjempe godskriminaliteten på et rådsmøte i Brussel. De ønsker en felles modell for å sikre rasteplassene, istedet for særnasjonale ordninger.

Mye av årsaken er at kriminaliteten ofte er internasjonal samtidig som de enkelte land innen EU har hatt varierende innsats for å bekjempe problemet.

Resolusjonen med det klingende navnet "Resolution on Preventing and Combating Road Freight Crime and Providing Secure Truck Parking Areas" ønsker flere sikre parkeringsplasser, gjerne med sertifisering samt en god opplysning om hvor disse finnes.

Ministrene oppfordrer også landene til å nedsette nasjonale rådgivende organ bestående av f.eks politi, forsikringsselskaper, transportkomiteer o.l for å få et bedre overblikk og for å koordinere kampen.

Det kan trenges. Såvidt vi vet eksisterer det ikke noe statistikk om godskriminalitet langs vei.

Det betyr igjen at de gode ministrene har en lang vei å gå. Allikevel et det positivt at utfordringen ikke blir stikket under stolen, men istedet kommer opp på bordet - problemet blir neppe mindre med tiden.

Les også: EU setter standard for rasteplasser

Les også: Finn en lastebilparkering nær deg

Les også: Nå skal kampen mot piratene stå i Padborg

Les også: Tyverier øker

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!