Fleetboard, hva er det for noe, tenker du kanskje? Du har antagelig ikke hørt om det engang, selv om det faktisk er 10 år siden det kom på markedet. For markedet har så langt vært alt annet enn Norge. Her på berget har Volvos Dynafleet fått råde grunnen alene blant lastebilleverandørene, bortsett for et halvhjertet forsøk fra Scania for noen år siden.

Men nå er det klart, faktisk er alle Mercedes-Benz Actros som er levert etter 1. august i år, allerede utstyrt med Fleetboard hardware. Det er bare å tegne abonnement så er man i gang.

Uten å dypdykke for mye kan vi raskt oppsummere hva Fleetboard inneholder. Det er først og fremst et verktøy som bidrar til å redusere drivstofforbruket. Videre lover Mercedes-folket at det vil føre til redusert ståtid på verkstedet, færre skader, mindre slitasje på bilen, styring av serviceintervaller, transportstyring, oversikt over kjøre- og hviletid, lagring av lovpålagte data, ferdighetskonkurranse, logistikkstyring og vareflyt. Puh, litt av en rekke, ikke sant?

Hva består så Fleetboard av? Jo, det er snakk om en Fleetboard-enhet med integrert modem som sitter plassert over frontruta. Videre kan man velge mellom to varianter når det kommer til skjerm, Enten en bærbar enhet som kalles Dispo Pilot som i tillegg til display for meldinger og navigasjon, også er en strekkodeleser utstyrt for digital signering, eller så velger man en fastmontert skjerm på 7" som monteres nede på dashbordet.

Se også video om Fleetboard ved å klikke her.

- Lastebilene blir bare mer og mer miljøvennlige, så nå mener vi det er på tide å se på andre elementer som kan bidra til et bedre miljø. Da kommer vi fort til utnyttelse av bilen og hvordan bilen kjøres.

Fleetboard fungerer meget godt til dette formålet, og vi kan legge til at de kundene som benytter det i dag har opplevd en gjennomsnittlig drivstoffbesparelse på 7%. I tillegg går slitasje og småskader også ned, forteller Nils Roar Erlimo hos Mercedes-Benz-importøren til tungt.

Han forteller videre at kundene får tre måneders gratis prøvetid på systemet før de må bestemme seg for å abonnere på tjenesten eller ikke. Har bileieren en serviceavtale så tar importøren abonnementskostnadene, hvis ikke koster dette ca. 5000 kroner i året.

- Den summen er fort spart inn når man ser på hva man sparer på drivstoff og annet, kommenterer Erlimo.

I tillegg til funksjoner for kjøre- og hviletid, flåtestyring og navigasjon, er kanskje det beste, muligheten for mindre ståtid på verkstedet. Alle feilmeldinger som kommer opp på displayet kan nemlig sendes automatisk til verkstedet som kan avgjøre om bilen må repareres langs veien, eller kjøres til verksted. Dessuten kan mekanikeren i begge tilfeller sørge for at riktige deler og verktøy er klart før bilen skal repareres.

En annen fiks detalj er analysen av kjørestil og vanskelighetsgrad der bilen kjører. På den måten kan sjåfører konkurrere mot hverandre i å kjøre mest mulig økonomisk. Datamaskinene analyserer topografi, vekt og en masse andre parametere. Dermed kan en sjåfør som kjører for eksempel Oslo - Bergen, konkurrere mot en sjåfør som kjører Oslo - Göteborg.

Foreløpig kommer disse dataene bare fram på et web-basert program på en pc, men om et års tid er det planlagt å innføre et system som gjør at sjåføren kan lese av kjørestilen direkte i bilen, slik Scania har på sin nye R-serie.

- Fleetboard leveres som standard i Actros, men kan også leveres i en enklere versjon til buss og varebilen Sprinter. Dessuten kan systemet ettermonteres i de andre produsentenes lastebiler, så en blandet bilpark skal ikke være noe problem. Hele systemet er web-basert og krever ikke noen spesiell programvare. En vanlig pc er alt, avslutter Nils Roar Erlimo.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!