I flere år har Renault, Opel og Nissan hatt et varebilsamarbeid. Den forrige Kangoo fantes også som Nissan Kubistar, Trafic kunne også leveres som Nissan Primastar og Opel Vivaro, mens den største varebilen fantes som Renault Master og Nissan Interstar.

For en tid tilbake lanserte Renault og Opel sine nye store varebiler, fortsatt med navnet Master og Movano. Fortsatt er det snakk om nesten identiske varebiler, men man har gjort endringer mellom dem, spesielt når det gjelder utseendet på fronten.

Bilen

Vi har lånt en Opel Movano med lang akselavstand, faktisk hele 4330 millimeter. Det er en laang varebil på hele 6,2 meter, og ikke det smidigste alternativet i travle sentrumsgater. Til gjengjeld blir man premiert med en meget retningsstabil varebil på langkjøring.

Her er det med andre ord viktig å velge den bilen man har behov for i jobben sin. "Vår" varebil hadde forresten en tillatt totalvekt på 3500 kg, med andre ord rett før det snakkes om lastebil og hvite skilt. Tillatt nyttelast ligger på 1455 kg, mens tillatt tilhengervekt er 2500 kg.

Drivlinja består av en common rail-diesel på 2,3 liter med en effekt på 125 hk og et dreiemoment på 310 Nm fra 1250 til 2000 o/min. Movano kan også leveres med en motor på 146 hk og et dreiemoment på 350 Nm. Motoren er for øvrig koblet til en sekstrinns manuell gearkasse med gearspaken plassert på en konsoll på dashbordet.

Innvendig

Innvendig har det skjedd forandringer siden forrige modell. Her finnes et vell av oppbevaringsrom så her bør enhver finne det som trengs. Vi kan begynne øverst, over frontruta, der det finnes to store hyller, en på passasjersiden og en på førersiden.

På toppen av dashbordet finnes det store dokumenthyller på venstre og høyre side, samt et stort rom under et lokk, plassert på midten. I tillegg finnes det strømuttak, samt holder for kredittkort og mynter. Lenger ned på dashbordet, under bryterpanelet i midten, finnes det en hylle samt to koppholdere. I begge dørsidene er det også flust med oppbevaringsmuligheter, enten man skal ha drikkeflasker der, eller noe annet.

Bilen vi lånte var registrert for tre personer, en i førersetet samt to passasjerplasser. Vipper man ned seteryggen på midtsetet, åpenbarer det seg et kjekt dreibart bord, der man for eksempel kan ha laptoppen.

Bak dette bordet er det nok en oppbevaringsplass, samt ytterligere to koppholdere. Begge seteputene på passasjersiden kan vippes opp for å gi tilgang til et meget romslig rom under. Smart! I tillegg har bilen et normalt hanskerom.

Som sagt har vi kjørt en hel del med nye Opel Movano de dagene vi har disponert bilen, blant annet på en langtur på ca. 500 km. Det har gitt oss noen erfaringer, men stort sett bare av den gode typen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!