Trond Råkil hadde kjørt allerede i en mannsalder da han i 1988 startet opp firmaet Råkil Transport med en bil og kjørte bulk med pulver. I løpet av 6 år vokste arbeidsmengden jevnt og det ble behov og muligheter for utvidelse. Broren Terje Råkil kjørte på denne tiden for et annet firma, men da både Trond og Terje fikk mer å gjøre kunne Terje gå inn sammen med broren og få egen bil.

De opprettet Råkil Bulk og Tanktransport som hadde sine egne kunder, men eksistere side om side med Råkil Transport. Ordningen finnes fortsatt, men i dag står det Råkil Transport på alle bildene. Og mens Terje liker seg best bak rattet, styrer Trond det hele og er daglig leder. Men med 20 biler, 23 ansatte og en økende ordremengde, er det stadig vekk behov for Tronds sjåførtjenester, noe han ikke har noe imot i det hele tatt.

På kaia nede på Greåker har Glava tatt over en større del av det gamle fabrikkområdet. Området er stort og inngjerdet, helt ut mot Glommas bredder holder Råkil Transport til. Her er det god plass til hele bilparken, selv om den sjeldent kan sees samlet da. Som daglig leder er Trond mest på kontoret, men han har i tillegg tatt på seg vaktmesteransvaret for området.

Da er det nok greit at kona Vivian holder fortet på kontoret, hun er nemlig firmaets regnskapsansvarlig. Som daglig leder, vaktmester, koordinator og sjåfør er det lett å danne seg et bilde av Trond som en travel vognmann. På kontoret holder han oversikt over nivåene i kundenes tanker og deres behov. I samråd med kundene bestiller han inn råvarene og sørger for kjøring og henting.

Sikkerheten først

Bilene går mye på Østlandet men også til Vestlandet, Trøndelag og Nord-Norge. Holdningene er klare, hold avstand og kjør defensivt. Trond er opptatt av dette siden bilene er både deres og kundenes ansikt utad.

Han forsikrer om at om de føler for å stoppe på grunn av dårlig føre, skal de heller gjøre det enn å fortsette. De kjører på turpris, men om de må stoppe pga føreforhold får de timebetalt. Han vil at de skal tenke på andres sikkerhet i tillegg til sin egen. Dette er ikke timelevering så vi kan sette sikkerheten først og vente på strøbilen, forklarer Trond til tungt.

Du kan lese mye mer om Råkil Transport i neste utgave av TransportMagasinet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!