Er man interessert i bil og motor, og spesielt lastebiler, skal det godt gjøres å ikke ha hørt om Boije Ovebrink. Han har vært i mediene en rekke ganger opp gjennom årene, først og fremst som truckrace-fører, men de senere årene også som en profil i Volvo-sammenheng. Kanskje spesielt etter at han har satt to verdensrekorder i hastighet med lastebil.

Les også: Satte to nye verdensrekorder!

Og har man vært på transportmesser, lastebilshow og bilsportarrangementer de senere årene, står han som regel der, sammen met et eller annet meget oppsiktsvekkende og raskt kjøretøy, med store dimensjoner.

Alltid med et smil om munnen og en kvikk kommentar, samtidig som han serverer pølser fra medbrakt pølsekoker med den ene hånda, og signerer autografer med den andre. Men hvordan startet det hele?

1970

- Du, jeg har holdt på med lastebiler helt siden jeg startet som sjåfør på en Scania LB76 i 1970. I 1974 kjøpte jeg min egen lastebil, en Scania LS76 Super med bakmontert kran, samt tilhenger. Da var jeg bare 23 år gammel.

På det meste hadde jeg fire lastebiler med diverse kjøring og påbygg. Blant annet kjøpte jeg Sveriges største kran, en 45 tonnmeters Palfinger. Da ble jeg kalt idiot, ingen satte en så stor kran på en lastebil. He, he, i dag er jo det ingenting, sier Boije med "ett skratt" til tungt.

Truck Race

Boije holdt på som transportør fram til 1993, men allerede 1985 begynte han å kjøre truckracing samtidig som han var lastebileier.

Volvo var en av hovedsponsorene og i 1993 fikk Boije valget av Volvo, enten måtte han satse helhjertet på sporten, eller så ville de ikke sponse lenger og han fikk velge transportyrket. Etter dette har han ikke vært lastebileier, det vil si bortsett fra en og annen trekkvogn som han drar hengeren med racerbilen i. At han ga seg i -93 hadde også sammenheng med at han ville forsøke å bli Europamester i -94, noe han for øvrig klarte.

- Nå er det nok sesongen 1992 jeg er mest stolt av. Da tok jeg nemlig EM-sølv som privat racerfører, mot de store fabrikkteamene, sier han.

Han ble etter hvert kontaktet av MAN i Munchen som ville sponse ham og han kjørte truckrace med en MAN fra 1998 til 2001.

Slik vi ser det er Boije en sirkushest som elsker å være i rampelyset og snakke med vanlige folk, spesielt folk fra transportbransjen. Han har for øvrig deltatt på TRANSPORTmessa på Gardermoen to år på rad og har fullrost arrangementet hver gang. Ikke verst med tanke på at han har vært på de fleste messer som har vært avholdt i Europa.

Store penger

Tiden som Super Truck-fører (den proffe fabrikklassen) med MAN var svært lærerik for Boije, men med relativt små midler klarte han ikke helt å hamle opp med de store europeiske teamene.

- Man trengte et sted mellom 15 og 20 millioner svenske kroner per sesong for å hevde seg. Jeg klarte aldri å få inn mer enn 5 millioner og hadde derfor ikke samme mulighet som de store ute i Europa. De store sponsorpengene finnes ikke i Skandinavia, men i land der truckracing er en stor publikumsmagnet, forteller han.

Derfor passet det som hånd i hanske at Volvo tok kontakt med ham og tilbød et samarbeid. De ville ha en profil til å fronte deres produkter, slik Scania har Svempa. Han skulle også stelle med opplæring av sjåfører. Året etter skulle han promotere den brasilianske Volvo NH, men den ble jo borte et par år etter. I 2005 dro han så i gang svenske Volvo FH16-klubben.

- Vi er nå oppe i 466 medlemmer og flere av dem er faktisk norske. Det er ganske artig. Vi drar blant annet på studiereiser, ebste år skal vi på det store lastebilarrangemetet i Peterborough, England, sier han entusiastisk.

Rekord

Hva så med rekordbilene, hvordan kom det i gang?

- I 2005 begynte vi å planlegge å bygge en rekordbil og resultatet ble "Wild Viking", den røde racetrucken. Den satte jeg verdensrekord med. Det ble en offisiell FIA-rekord der man måler gjennomsnittshastigheten fra 0 til 1000 meter. Der havnet jeg på 159,8 km/t. En stund etterpå var det et tsjekkisk team som hevdet de hadde slått min rekord, men det stemte ikke. Deres rekord ble ikke godkjent av FIA, sier Boije.

Han har hele tiden hatt god støtte av sin venn Staffan Jufors, som er toppsjef for Volvo Trucks, og forteller at ha alltid har trodd på idéene til Boije. Da alle begynte å stelle med alternative drivstoff og hybridløsninger, begynte de å planlegge en ny rekordbil, Mean Green. Med den bilen slo Boije sin egen verdensrekord med en gjennomsnittshastighet på 166,9 km/t 9. juni i år.

- Dagen etter startet ombyggingen av bilen til hybriddrift. Med 23 sponsorer i ryggen, ikke minst Volvo, ble hybridracetrucken en realitet. Og her snakker vi heftige saker. Til våren skal vi forsøke å sette en ny rekord, avslutter Boije Ovebrink, verdens raskeste lastebilsjåfør.

Les også: Mean Green på Elmia

Se den heftige videoen der Boije setter verdensrekord

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!