For overskrifter blir det.

Når en fransk yrkessjåfør som har ødelagt to kjettinger og ikke kommer lenger i skrivende øyeblikk innehar posisjonen som mest leste artikkel på Dagbladets nettsider, kan vi se frem til mye godt lesestoff fremover vinteren.

Utenlandske vogntog får sjelden stå i ro særlig lenge på norske vinterveier før de havner i nyhetsbildet. Ikke norske heller, for den del

Når man ser på pressedekningen dette vinterfenomenet får og hvor interessant det er for leseren, kan vi vel bare applaudere myndighetene som lar det passere selv om det ikke nødvendigvis er lovlig, det sjåførene holder på med.

Hver vinter slippes disse aktørene over grensen i hopetall for å bli offentlig forlystelse i første glatte bakke de møter. Vi har ikke kapasitet til å sjekke kjettinger, nemlig.

Bilbergerne nyter også godt av denne praksisen. Kanskje ikke økonomisk, siden de som regel må sloss for pengene når østeuropeiske sjåfører trenger hjelp. Nei, da tenker vi mer på publisiteten. Aldri får norske bilbergere så mye spalteplass som når de drar i toakslete trekkvogner med baktunge traller på slep. De nyter status som helter i lokalmiljøet i vintermånedene, fullt fortjent.

Og at dette er noe som engasjerer folket, trenger man bare se på diskusjonstrådene bak artiklene for å finne ut.

Sett en mann eller tre på hver grenseovergang som sjekker samtlige biler som er innom, mens sjåføren likevel må inn og fortolle godset, og du vil bli sett på som en samfunnsfiende.

For hva skulle vi skrevet om hvis ikke de fleste slapp til i fjellet uten kjettinger, uten kunnskap til å legge dem på eller med kjøretøykombinasjoner beregnet på flat motorvei.

Da hadde ikke denne artikkelen blitt skrevet heller.

Så slutt å mase på myndighetene om at de ikke gjør nok for å stanse dem. De leser aviser de også og får med seg hva som foregår ute på veiene våre.

Hadde de syns det var en ulempe, hadde de nok foretatt seg noe, slik de gjorde da de måtte vente på ferjekaiene i Rogaland når bilene med farlig gods la beslag på ferja alene.

Vi krysser fingre og håper at ingen av landets lokalpolitikere blir unødig hindret av fastkjørte vogntog denne vinteren heller, slik at myndighetene blir nødt til å gjøre noe for å stanse dem på grensen.

Hva i all verden skulle vi da brukt dagene til å skrive om¿?

Alle bildene er illustrasjonsfoto

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!