Forskningen skal vise hvordan Diesel- og Otto-prinsippet best kan kombineres i en motor som kan kjøres på både alkohol- og metanbasert drivstoff i gassform.

- En slik motor er optimal når det gjelder utfordringen med å klare lave utslipp, forteller Jonas Hofstedt, sjef for Scanias drivlinjeutvikling.

Kjøretøy som drives av fornybare ressurser, gir godt resultat sett ut fra en livssyklus-perspektiv. I land som f.eks. Brasil finnes et stort potensiale for effektiv bruk av fornybar energi.

Forskningen vil omfatte system for innblanding og tenning av drivstoffet, ventilstyring, tilbakeføring av avgassene, samt bruk av avansert katalysatorteknikk for bedre etterbehandling av avgassene.

- Offentlig delfinansiering av våre klima- og miljøsatsninger gir et godt bidrag til forskningen som skal lede til kommersielt gangbare motorer med vesentlig høyere virkningsgrad og lavere miljøpåvirkning enn hva som er mulig med dagens teknikk, forteller Hofstedt.

I prosjektet samarbeider Scania med Kunglige Tekniska Högskolan, Lunds universitet og Chalmers.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!