Det er ikke bare landets største lastebilkran som gjør denne bilen spesiell. Den er i tillegg "hjemmelaget", i form av at Klepp Spesialtransport har montert kranen på bilen og gjort stort sett alt nødvendig arbeid i en rubbhall hjemme på Jæren.

Klepp har erfaring i å gjøre ting som ingen andre har gjort før dem. Vi har i tidligere TM-reportasjer nevnt støttelabben som tåler 100 prosent belastning foran på V8-biler, noe andre påbyggere mente var umulig på grunn av plassproblemer. Klepp gjorde det, og fikk mange besøk av påbyggere på studietur i etterkant. Sjur Lode sender rosen videre til CAD-TEK i Danmark som foretok beregningene som tilsa at det var mulig å gjennomføre.

Danskene har også foretatt beregningene på Norges største lastebilkran. Klepp brukte drøye tre måneder på å bygge den.

- Vi strippet ned hele bilen, forsterket ramme og bygget det hele sammen igjen. Det som tok mest tid var å få på plass alt i etterkant. Katalysatoren på eksosen måtte vi jobbe litt med og flytte litt på fester for å presse den inn mellom forhjulene, men nå er den der den skal være. Skapene fikk vi laget da vi visste hvor mye plass vi hadde igjen. Det er en kompakt klump, dette her, fastslår han.

Kranen alene veier 16 tonn og koster rundt 3 millioner kroner.

- Både skap og tanker er bygget i aluminium denne gangen for å spare vekt. Og beregningene ble ikke foretatt før vi hadde chassisnummeret på bilen, så vi visste nøyaktig vekt, forklarer han.

Etter at bilen kom til Jæren ble det blant annet foretatt forsterkninger på ramme før kranen ble heist på plass. I etterkant er skap, eksosanlegg, lufttanker og batterier plassert der det var plass. Dieseltankene ligger mellom rammevangene.

Det er nesten så sjåfør Stig Aardal må tenke seg om hva han putter i matboksen når han går på jobb, for at ikke bilen skal bli for tung.

Vi kommer med en fyldig reportasje fra Klepp Spesialtransport i neste utgave av TransportMagasinet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!