Egentlig hadde Christer en Ford Thames eller en gammel Transit i tankene, men de var helt umulig å få tak i. Så dukket denne opp, en Volvo Duett fra 1957 som har gjort en lang og tro tjeneste som televerksbil i Trondheim. Bilen var perfekt siden den var i bruksstand og original, bortsett fra en byttet motor. Den var i daglig drift i vinter da Christer hentet den.

Snadde og kjørelue

På dashbordet finner jeg kjørelua og en snadde, klar til bruk. Bak står det gamle trekasser med gammelt verktøy produsert i treverk.

Duetten blir brukt daglig av firmaet, gjerne når Christer skal ut på befaringer og for å møte kunder.

Jeg har ikke tid til å skru bil selv, men synes det er veldig morsomt med det gamle og ekte. Den har fått en oljebehandling og enkelt stell, ellers er bilen urørt. Lakken har sprukket opp et par steder, og det er slik det skal være, smiler han.

Dette er autentisk og motorlyden har den fine putrende lyden bare gamle forgassermotorer gir. Prisen var 35 000 men siden Christer ville ha takstativ, ble prisen noe høyere. Han fant et bak en låve, men det hadde en Duett hengende under seg. Den var av så dårlig forfatning at den står som delebil, men den skal bort så fort det lar seg gjøre.

Autentisk

Mesterbygg ser ut til å ha reist tilbake i tid og startet med bygging på femtitallet. På mange måter har den lille varebilen en svært sympatisk og snill framtoning, særlig i forhold til digre SUVer og pickups som håndverkere ofte velger. Etter mye kjøring i sommer har det gitt ekstra oppmerksomhet med folk som peker smiler og vinker. Det skader jo heller ikke at det er en svært sympatisk byggmester som stiger ut av bilen heller da? Bilen er en slags gimmick og den skal allerede være verdt innsatsen, får vi forklart. Nå er Christer på utkikk etter en firmabil til. Han har en Chevrolet lastebil i tankene, gjerne med treplan. Han ser for seg at firmalogoen gjør seg fint på sidelemmene der.

Dekoren på Duetten er like ekte som bilen selv, bare nyere. Den er nemlig malt i bengalakk med pensel av Oddmund Olsen som vi har omtalt tidligere i TransportMagasinet. Dette gir det lille ekstra tidsriktige og autentiske preget, når du kan se penselstrøkene ved nærmere ettersyn, blir det ekstra tøft. At det skal være mulig å være så stødig på hånda er imponerende i seg selv.

Dørene bak skjuler trekasser med gammelt verktøy i tre. De ligger i gamle trekasser, men skal senere få plass på veggene i bilen. En annen tidsriktig detalj er en tom ølflaske fra samme tidsepoke, i en av verktøykassene.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!