Oppgaven som ble gitt til Dunlops ingeniører var å lage et tilhengerdekk som dekket operatørenes økende behov for dekk som kunne brukes på flere områder, for eksempel varetransport over korte strekninger, mellom nærliggende byer, i langtransport og delvis regionaltransport, samt på utleiemarkedet.

SP 244 gir 20 % lengre kjørelengde enn forgjengeren SP 242. Dette skyldens dekket sin ekstra brede, robuste design, med 15 % mer gummivolum og optimal friksjon. Det er også mer robust takket være den stive slitebanen, som har fem heltrukne riller og jevne, avrundede spor. I tillegg er robustheten forbedret med optimert sideveggform, nytt beadområde og lanseringen av ultraelastiske stålvaiere i beltene.

Den nye konstruksjonen gir bedre holdbarhet og skademotstand for lengre levetid og bedre muligheter for regummiering. Det er også lettere og enklere å montere. SP 244 vil erstatte tilhengerdekkseriene SP 242 og SP 352.

Sammenlignet med forgjengeren er SP 244 20 % bedre på kjørelengde, 5 % bedre på rullemotstand og 2 % bedre på veigrep på vått underlag. Det betyr lavere kostnader per kilometer og større sikkerhet.

I utgangspunktet vil SP 244 være tilgjengelig i to størrelser:

385/65R22.5 160K (158L)

385/55R22.5 160K (158L)

Andre størrelser vil bli tilgjengelige tidlig i 2011. Dekkene kan både regummieres og mønsterskjæres.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!