På samtlige lastebilmesser jeg har vært på de siste 12 årene er det en ting som er meget synlig. Det er alle "i ndustrispionene" fra Østen. De kommer i hopetall med kameraer og skjemaer og tar bilder av alt mulig og umulig på de europeiske lastebilene. Om resultatet blir å finne på de nye lastebilene fra Østen skal jeg ikke si, men det kan virke slik.

I år stod kinesiske CAMC Heavy-duty Truck på IAA-messa med et par lastebiler. På avstand ser de jo ut som moderne europeiske lastebilmodeller, men ved nærmere ettersyn faller de igjennom. Bare lakkeringsjobben er nok til å avgjøre det, full av "appelsinskall og støvpartikler.

Motoriseringen kommer fra japanske Hino eller amerikanske Cummins, mens gearkassene leveres fra ZF. Den sterkeste motoriseringen har en effekt på 416 hk og 2010 Nm i dreiemoment.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!