Som en oppfølging av Ecodaily presenterer Iveco nå Ecostralis på markedet. De utvider dermed tilbudet av miljøvennlige modeller.

Med Ecostralis har Iveco fullført produktutvalget og skapt et modellprogram med totalt fornyede tunge nyttekjøretøyer. Den nye Ecostralis er optimert når det gjelder motorer, aerodynamikk og elektroniske systemer.

Alle Ecostralis-motorene er blitt optimert for redusert drivstofforbruk og CO2-utslipp. Ecostralis er en spesiell variant av AS-, AD- og AT-versjonene av Stralis, utstyrt med Cursor 10-motorer fra 420 til 460 hk. Motorprogrammet vil snart også bli utvidet til å omfatte Cursor 13-motoren på 500 hk.

Ecostralis er dessuten utstyrt med EBS (Electronic Braking System). Systemet tilpasser bremsetrykket til kjøretøyets aktuelle vekt, samt tilpasset vekten av tilhenger. Bilen er utstyrt med en ECO-knapp, som anvender informasjonene fra EBS-systemet om lastebilens vekt til å optimere kjøretøyets prestasjoner ut fra totalvekten. På denne måten blir drivstofforbruket minimert under akselerasjon uten å påvirke den totale hastighetsevnen.

I lastebiler med Eurotronic girkasse regulerer ECO-knappen styringen av girskiftet og tillater kun helautomatisk funksjon og girskift etter kriteriene for økonomikjørsel, noe som gir ytterligere reduksjon i drivstofforbruket.

Nye frontspoilere og vindavvisere skal minimere luftmotstanden.

Bilen er utstyrt med dekk som medfører en betydelig reduksjon av rullemotstanden, heter det i en pressemelding fra Iveco. De nye dekkene i dimensjonen 315/70R22.5 er kombinert med en bakakselutveksling på 2.64:1. Dette er en ideell utveksling som optimerer drivstofføkonomien og kjøreegenskapene. Dekktrykket blir også overvåket. Hvis det oppstår trykktap i ett eller flere dekk, mottar sjåføren både en visuell og en akustisk advarsel.

Selvsagt avhenger den enkelte lastebils effektivitet ikke bare av de tekniske egenskapene, men også av hvordan den behandles og kjøres. Derfor tilbys "Blue&Me Fleet"-systemet, en kommunikasjonsløsning utviklet på bakgrunn av Fiat-Microsoft Blue&Me-plattformen i samarbeid med Qualcomm, en verdensledende virksomhet innenfor flåtestyringsløsninger. Qualcomms kommunikasjonstjenester er fullt kompatible med Ecostralis sin onboard-computer basert på "Blue&Me Fleet"-plattformen og gir transportsjefen mulighet til å få realtime-informasjoner fra alle kjøretøyer som er utstyrt med systemet.

Onboard-computeren i Ecostralis kan kommunisere med lastebilens CAN-bus og hente data om drivstofforbruk, tilbakelagt distanse, hastighet, samlet kjøretid etc. Disse informasjonene kan knyttes til sjåførens identitet. Dermed får virksomheten presise opplysninger om den enkelte sjåførs aktivitet og kjørestil.

Informasjonene fra den digitale fartsskriveren kan også fjernnedlastes. Denne funksjonen gir transportsjefen mulighet til å logge seg inn på fartsskriveren fra en PC og laste ned alle data av interesse, uten å ha direkte tilgang til lastebilen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!