Men tidligere har denne hallen utelukkende inneholdt modeller fra Mercedes-Benz, mens de øvrige merkene i Daimler-bagen har hatt egne stander. I år hadde de derimot samlet hele familien under samme tak. Side om side med Mercedes-Benz stod også Fuso og Setra. Dermed har Daimler gått ned ca. 30% på arealet i forhold til for to år siden.

Mercedes-Benz kunne vise til flere premierer, blant annet den nye versjonen av Vito, den nye versjonen av Atego (som for øvrig ble Truck of the year) og generasjon to av bremseassistentsystemet. Tidligere har dette systemet bare klart å fange opp objekter som er i bevegelse, for eksempel når man tar igjen en forankjørende.

På den nye versjonen klarer systemet også å identifisere stillestående objekter. Skulle man komme i mørket og nærme seg en bil som står mørklagt i veibanen, slår panikkbremsingen inn automatisk, men først etter å ha varslet føreren ved hjelp av lyd- og lyssignal.

Ellers har Mercedes fortsatt å sette fokus på lekre versjoner av Actros. Nå kommer de med en limited edition, BlackLine og WhiteLine, som skal produseres i et opplag på 500 enheter.

- Bilen kan leveres som toakslet eller treakslet bil i fargene hvit og sort, men med en helt spesiell lakktype. Videre er de utstyrt med et spesielt stripesett, påkostet interiør med skinndetaljer, LED-kjørelys samt alt av sikkerhetsutstyr som standard, forteller Olav-Kåre Thingwall og Knut Breivik hos Mercedes-Benz-importøren.

Av annet nytt kunne de vise fram Vito E-Cell, en elbil som har samme vareromskapasitet og nyttelast som en ordinær Vito. Bilen settes nå i serieproduksjon, men skal foreløpig ikke være aktuell for Norge. Og når vi først er inne på miljøvinklingen; Fuso viste en fullelektrisk Canter i 3,5 tonns segmentet. Dessuten kunne de fortelle at den første Fuso Canter hybridbilen nå skal leveres til en kunde i Europa.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!