Under den vite silkeduken åpenbarte MAN Consept S seg. Dette er en ren designstudie, ikke noen fungerende lastebil, men viser allikevel vilke muligheter som ligger i å strømlinjeforme designet.

Ifølge MAN skal designet alene sørge for en drivstoffbesparelse på 25% og dermed tilsvarende mindre utslipp. Nå er det ikke første gang transportbransjen må forholde seg til design og strømlinjeform.

Allerede på trettitallet startet amerikanske industridesignere med slike prosjekter, det være seg på biler, busser, lastebiler eller skip. Tøft så det holder var det den gang, tøft så det holder er det nå.

MAN Consept S er bare lekker, men hvorvidt dette kommer til å bli en realitet noen gang gjenstår å se. Foreløpig er MAN mest opptatt av å få publikums kommentarer på designstudiet. De vi har snakket med er i hvert fall imponert.

Dytt en drivlinje i bilen og la oss få legge ut på en todagers testtur i Norge. Det hadde vært noe, det!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!