23948sdkhjf

Styrkebesked fra Volvo Trucks på IAA

Økende etterspørsel, kraftig økning i leveransene og en stor interesse for langsiktig holdbare transporter gjør at Volvo Trucks ser positivt på fremtiden. Det var meldingen som Volvo Trucks sin adm. direktør Staffan Jufors ga i sin tale under pressekonferansen på IAA i dag.

- Etterspørselen er tilbake, likeså produksjonsvolumene og inntektene, sier Staffan Jufors.

Europa øker med 23 prosent

Etter et meget tøft år i 2009, peker nå Volvos salgstall opp igjen. Globalt økte Volvo Trucks sine leveranser de første åtte månedene i år med hele 47 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. I Europa var økningen 23 prosent, med Tyskland, Norden og Sentraleuropa som de som trakk tallene mest opp.

I løpet av året som har gått har Volvo Trucks økt sin produksjonskapasitet og forbedret sin produktivitet. Samtidig er det tatt frem nye produkter. For eksempel Volvo FMX, en modell for mange transportoppdrag i Norge, men først og fremst som anleggsbil på det europeiske markedet. Denne modellen ble introdusert i våres og er meget godt mottatt av kundene. Det er allerede tegnet 1000 kontrakter på Volvo FMX i Europa. Også på organisasjonssiden har Volvo utviklet seg i året som har gått. Man har også utviklet nye tilbud innen service og ettermarked.

- Alt som er gjort er gjort for å styrke våre kunders konkurransekraft, sier Staffan Jufors.

Skritt mot langsiktig holdbare transporter

Volvo Trucks sin langsiktige produktutvikling har et meget sterkt fokus på å få frem miljømessig holdbare transporter. På IAA viser Volvo blant annet en Volvo FM med metan/dieselteknikk. Lastbilen har opp til 40 prosent bedre drivstoffeffektivitet enn de gassdrevne lastebilene som finnes på markedet i dag.

- Om vi benytter metangass fra fornybare råvarer i steden for diesel, reduseres utslippene av CO2 med 80 prosent, sier Volvo Trucks Europasjef Claes Nilsson.

Lavt drivstoff-forbruk og lav påvirkning av miljøet er ikke de eneste fordelene med den nye teknikken. Metangass er i tillegg ofte betydelig billigere enn diesel. Og takket være at flytende gass, LNG, benyttes, rommer drivstofftanken tilstrekkelig mye slik at denne løsningen også blir interessant for lengre transporter. Men dagens mangel på et distribusjonssystem for flytende metan utgjør et hinder for en bredere bruk av teknikken.

I løpet av neste år skal Volvo Trucks starte en begrenset produksjon av lastebiler med denne teknikken. Samtidig begynner også serieproduksjonen av tunge hybridlastebiler, dog i liten skala til å begynne med. Felttester pågår også med lastebiler som kjøres på DME, som er et lovende alternativ på sikt.

- Dette her er viktige skritt i vårt arbeid mot å tilby langsiktig holdbare løsninger, løsninger som også gir våre kunder en god transportøkonomi, sier Claes Nilsson.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078