Når meldinga kom om ny Vito tok vi turen til Hamburg for å få de første kjøreinntrykkene av den nye bilen. Tiden går fort, altfor fort, og det er kanskje derfor vi fortsatt snakker om dagens Mercedes-Benz Vito som den "Nye Vito". Fakta er derimot at bilen har vært med en hel del år nå - og det uten å virke gammel. Det tyder på at designet var vellykket, faktisk så vellykket at når tyskerne nå lansere nok en ny Vito er karosseriet stort sett uforandret.

Utvendig er det fronten som viser at det er snakk om en ny modell. Spesielt gjelder det støtfanger, grill og lyktearrangementet. Og selv om det ikke er de store endringene, er de helt klart vellykkede og sørger for at bilen skiller seg fra forgjengeren og ligner enda mer på sine personbilsøsken.

Blant de mange testbilene produsenten stilte til rådighet, var det et knippe Vito, et knippe Viano (personbilvarianten) og et knippe Marco Polo (campingvarianten). Vito skilte seg ut ved at samtlige biler var utstyrt med svart plastgrill og ditto støtfanger. Men er det ikke slik i Norge at kunder som velger en Mercedes-Benz varebil ønsker en litt eksklusiv variant?

- Jo, mange gjør det. Derfor kan Vito selvsagt leveres med lakkert grill og støtfanger. De individuelle mulighetene er mange, sier Olav-Kåre Thingwall hos den norske importøren.

Flere nyheter

Nå er det ikke nok å endre litt på fronten for å kalle det en ny bil. Det må mer til enn som så. Derfor har Vito også fått nye motorer. Basismotoren er en firesylindret motor med common rail som har internbetegnelsen M 651. Motoren, som er en Euro 5-motor, er blant annet utstyrt med EGR for å nevne noe. Motoren finnes i tre versjoner. Den minste sitter i Vito 110 CDI og har en effekt på 95 hk og et dreiemoment på 250 Nm fra 1200 - 2400 o/min. Denne motoren leveres ikke på det norske markedet. Neste versjon sitter i Vito 113 CDI og har en effekt på 136 hk og et dreiemoment på 310 Nm fra 1400 - 2600 o/min. Den sterkeste versjonen finnes i Vito 116 CDI. Den har en motor som yter 163 hk og har et dreiemoment på 360 Nm fra 1600 - 2400. I tillegg kan Vito leveres i to toppversjoner med en V6 CDI-motor på 224 hk og et dreiemoment på 440 Nm fra 1400 - 2800 o/min., og en V6 bensinmotor med en effekt på 258 hk og et dreiemoment på 340 Nm fra 2500 - 4000 o/min. Disse to står ikke oppført i lista til den norske importøren, men kanskje de kan spesialbestilles?

I følge produsenten har de nye motorene blitt forbedret med hensyn til forbruk, og utslippene av CO2 har sunket med så mye som opp mot 15%. I tillegg kan Vito leveres i en versjon som kalles "BlueEFFICIENCY" som innebærer en ytterligere optimering med hensyn til miljøet. Det har man fått til ved hjelp av løsninger som eco start/stopp-funksjon der motoren stopper automatisk når man setter bilen i fri og slipper ut clutchen. Når man så trykker clutchpedalen inn igjen starter motoren. Videre har denne versjonen en spesiell batteriovervåing, dekk med lavere rullemotstand og en spesielt avansert drivstoffpumpe. Alt dette gir en ytterligere besparelse på forbruket på 0,2 til 0,3 liter 100 km.

Inntrykk

Understellet på Vito har blitt ytterligere forbedret og er nå mer tilpasset de enkelte oppgavene bilen skal brukes til. Videre har man lagt ned en stor jobb på støyisolering for å få en enda bedre arbeidsdag bak rattet. Og når vi først er inne på arbeidsplassen; også på interiørsiden har det skjedd forbedringer, om enn ikke så mange som med resten av bilen. På toppen av det hele har alle Vito-modellene nå en ny sekstrinns manuell gearkasse som standard. En skikkelig automatgearkasse kan leveres som tilleggsutstyr, men er standard i kombinasjon med firehjulsdrift.

Under testdagen i Hamburg fikk vi anledning til å prøvekjøre den nye bilen, både i travel storbytrafikk og ute i mer grisgrendte strøk. At Vito er en god bil å kjøre visste vi fra før, men det er ingen tvil om at den nå har blitt enda bedre. Mest av alt slo det oss hvor stille og fredelig det var inne i bilen. Minimal støy fra drivlinje og dekk. Dette opplevde vi som meget bra!

At man i tillegg sitter godt og at layouten på instrumentpanelet er nær optimalt, gjør at vi er begeistret for denne varebilen. Inngangsmodellen Vito 113 CDI kort versjon kommer til å ha en ca. utsalgspris på 323.000 kroner, mens den dyreste, Vito 116 CDI 4x4 automat ekstra lang versjon har en utsalgspris rundt 394.000 kroner. Alle de norske varebilene får en norsk skillevegg som gir bedre plass til justering av setene. Bilen introduseres i Norge den 28. oktober.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!