Ved å kjøpe sju lastbiler av forskjellig merke ville den tyske transportøren Joachim Fehrenkötter finne ut hvilken produsent som kunne tilby den beste lastebilen, målt i forhold til pålitelighet, driftsomkostninger og servicekvalitet.

Etter tre års testing av de sju lastebilene har Renault Premium Road nettopp blitt utnevnt som vinner. Etter tre år og 401 325 km var driftsomkostningene de laveste av de sju testede lastbilene, med kun 0,63 euro per kilometer. Dessuten ble den med et gjennomsnittlig drivstoff-forbruk på 32,4 l pr 100 km også målt med det laveste forbruket.

- Den har et utrolig lavt forbruk, sier sjåføren Rolf Liepe. - På tross av sine seks aksler bruker lastebilen veldig lite diesel. Dessuten er den behagelig å kjøre, spesielt på grunn av den elektronisk styrte girkassen, uttaler han i en pressemelding fra Renault Trucks.

Privat test

Fehrenkötter-konsernet er spesialisert i internasjonal transport av bl.a. landbruksmaskiner og bobiler. De har en flåte på ca. 200 biler, som tidligere alle var av samme merke. Denne 3-årige private testen ble utført med standard biler med samme effekt og under faktiske driftsforhold i virksomheten.

De sju lastebilene var alle 6x2 trekkvogner med motorer fra 400 til 420 hk. Renault Trucks lastebilen var en Renault Premium Road 410,25 6x2 trekkvogn, kjørt av en sjåfør i Tyskland, og to andre for leveranser i resten av Europa.

Testen ble avholdt i fellesskap av transportfirmaet Spedition Fehrenkötter og forlagsgruppen ETM. Resultatene er hentet fra deres egne målinger. Hverken Renault Trucks eller de andre fabrikantene har vært involvert på noen som helst slags måte. Alle omkostninger ved kjøretøyene (kjøp, vedlikehold, problemer, reparasjoner, osv.) ble notert og inngikk i en samlet kostnadspris som ga grunnlaget for de endelige resultatene.

Ut over selve lastebilene sammenlignet transportfirmaet også de forskjellige merkenes ettermarkedsservice. For hvert verkstedsbesøk ble arbeidslønn og reservedelsomkostninger innarbeidet i lastebilens samlede driftsomkostninger. Alle lastebilene ble levert uten sentraliserte vedlikeholdskontrakter.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!