I forbindelse med en teknisk videreutvikling ble dekkets bæreevne tilpasset fremtidige krav. I følge en pressemedling fra Continental har det en høy kjørelengde, robust konstruksjon samt en lav rullemotstand. Dette skal sørge for at drivstofforbruket blir redusert. Den nye toppmodellen har også fått en høyere lastindeks, noe som er en nødvendighet for fremtidige lastebilmodeller som får en stadig større vekt på styreakselen på grunn av omfattende eksosteknikk, sikkerhetstillegg og komfortførerhus.

Fremtidsrettet

Den strenge avgassnormen Euro 6 som er planlagt for begynnelsen av 2013, krever at kjøretøybyggerne kommer med nye motorer med omfattende ny teknikk for utslipp og etterbehandling. Med katalysatorer, eksostilbakeføring, partikkelfiltre og merkbart større kjøleanlegg får man en betydelig økning i vektbelastningen på styreakselen. Med de nye kravene til lastebildekk presenterer Continental allerede i dag styreakselmodellene med økt bæreevne i den nye dekkgenerasjonen HSL 2 ECO-PLUS, en dekkserie som kom i fjor og har høstet stor anerkjennelse i markedet.

500 kg

I tillegg til den betydningen dekket vil ha for fremtidige lastebilbyggere, overtar det nyutviklede motorveidekket HSL 2 ECO-PLUS XL med en 500 kg høyere bæreevne også en viktig rolle ved spesialtransporter der det ofte er større belasting på styreakselen. HSL 2 ECO PLUS XL er det første dekket i den andre generasjonen som har økt lastindeks.

Det tilbys i de vanligste dimensjonene - 315/70 R 22.5 for standard bruk med en maksimal aksellast på 8 tonn og i dimensjonen 315/60 R.22.5 for volumoptimerte kjøretøy og en aksellast på 7,5 tonn.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!