- Jeg kjører mye elementer for Jan Opgård, forteller han. Entreprenøren rekker ikke alt selv og benytter seg av lastebilsentralen når avstanden blir for stor og bilene for få.

På tomten utenfor sentralen står en skapsemi, en kapelltralle, to åpne Vang-traller og tippsemien. To biler blir ofte litt for lite når oppdragene står i kø, men Viktor har ikke så lyst til å utvide bilparken. Den tøffe vinteren de har vært gjennom her nord, har kanskje litt av skylden. "Finanskrisen" kom sent her nord, men slo inn for fullt sist vinter. Det ble plutselig veldig stille for transportørene i Alta fra desember og utover. Men i sommer har det tatt seg opp igjen.

- Vi sto han av, smiler Viktor. Ingen av de 18 aktive kollegene i lastebilsentralen måtte til skifteretten heller. Like fullt er det på ny ulvetid for transportørene her nord. Prisene er ødelagt og man må begynne å bygge seg opp igjen nok en gang.

Uforutsigbarhet

Uforutsigbarhet i hverdagen er utfordringer for flere enn den som kjører bilen. Med kone og barn hjemme, er fridager og helger en utfordring å planlegge. Viktor har mer enn en gang sendt en sjåfør av gårde sørover og selv tatt fly etter til Oslo, for å kunne tilbringe en helg hjemme. Han kjøper seg en del fritid på den måten.

Det er slik han vil ha det. Og i lastebilsentralen trives han godt. Nå har de investert rundt tre millioner i ny vaskehall og utvidet løp i verkstedet.

- Vi trenger å stå innendørs av og til for å tine snø og is. Vi har fått lov å stå hos Scania og Volvo ofte, men det blir mye skitt på gulvet når bilene tiner opp.

Her på sentralen blir det åpent for alle som trenger vask. Selv bruker jeg vel egentlig litt for mye tid på vasking, innrømmer han. Vi er ikke overrasket over den uttalelsen. Man ser det liksom på utstyret hvilke type menneske som sitter bak rattet.

Vi er en bransje full av entusiaster. Alta er intet unntak. Les mer i neste utgave av TM.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!