Euromax

Utviklingen av Euromax-trallene er et resultat av transportører som var på utkikk etter en multifunksjonell tralle med optmalisert nyttelast. Etterfølgeren til Euro-N-3L-A har fått det enda mer kompliserte navnet Euro-N-4L-AX. Med denne utvider Faymonville sin produktbredde. Tralla har fortsatt en lengde på 9555 millimeter som den treakslede forgjengeren. Lastehøyden er på 750 mm og den er utstyrt med to faste aksler og to styrte. Hjulldimensjon er 205/65R 17,5. Den blir tilgjengelig i tre forskjellige versjoner. En med støtteben, en uten og en med hjultrau mellom hver aksel men uten støtteben. Den første akselen kan også leveres med luftstyrt løft. To typer ramper er tilgjengelig; enten en avtagbar alu-rampe eller en sammenleggbar rampe. Totalvekten er 8,65 tonn, lastehøyde er 750 mm og lastegulvet er altså 9,55 meter langt, men dette er utrekkbart med 4,3 meter.

Modulmax

Modulmax-serien er traller i den litt mer ekstreme klassen. Her snakker vi om en henger som blir satt sammen av flere 2- til 6- akslede moduler. Nyttelasten starter på 80 tonn og stopper ikke før vi er oppe i 1000 tonn! Faktisk så er det reguleringene på veibanen og ikke på utstyret som begrenser tonnasjen. Utstyret er ment å kunne brukes både på landeveien og innvendig på fabrikker og liknende. Og da begrensningene på akseltrykket ofte ligger mellom 12 og 16 tonn, avhengig av hvilket land man er i, er den tekniske begrensingen her på 36 tonn per aksel. Men da snakker vi om hastighet på 1 km/t. Også her kan man velge en enkelt modul med svanehals og mange andre alternativer.

Tar du turen til IAA kan du se produktene til Faymonville på stand A20 (outdoor area south)

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!