For å beholde lastebilkundene handler det først og fremst om god, rask og effektiv service. Denne delen av markedet består utelukkende av profesjonelle brukere, og det er nå en gang slik at de generelt har dårligere tid enn vanlige personbilkunder. Ståtid er en kostbar faktor for et vogntog. Han summerer det opp til at riktige produkter, riktige priser og god service er de viktigste faktorene. Det er slik daglig leder Jon Bakken ser på utfordringen med lastebilkundene.

Satsing på tungbil

Dekk, til lastebiler, busser og anleggsmaskiner, er et vekstområde for Vianor. Med to komplette gjennomgående løp som rommer to vogntog eller fire single lastebiler har de god kapasitet. Den sentrale beliggenheten med gode atkomstforhold og store parkeringsarealer er også et pluss. Jon Bakken bedyrer at de i tillegg har en dyktig stab av kompetente medarbeidere, og han mener derfor han har alle forutsetninger for å kunne etablere seg blant de største dekkverkstedene på tung side her i landet.

- Produktene vet vi er i orden, prisene våre er også riktige, og vi får stadig tilbakemeldinger om at servicenivået holder mål. Dermed er resten opp til oss selv, sier Bakken.

Vianors nye avdeling i Lillestrøm som åpnet i fjor sommer, skal være et mønsteranlegg i dekkbransjen i Norge. Bedriften holder til i samboerskap med Vianors sentrallager, og med Nokian Dekk som nærmeste nabo. Bygget har en total gulvflate på ca. 6.000 kvm, hvorav Vianor Lillestrøm i dag disponerer ca. 2.000 kvm, men med trygghet for areal-fleksibilitet ved fremtidige behov. Avdelingen har seks ansatte, fire montører, en i butikk og daglig leder. En av montørene, Heino Wehe, er bilmekaniker og teknisk leder, med spesielt ansvar for den nye satsingen på et utvidet tilbud av bilverkstedtjenester.

Cowboy bransje

Samtidig er Vianor aktivt opptatt av å heve kompetansenivået forklarer de i en pressemelding, både for seg selv og for bransjen som helhet. Dekkbransjen er fremdeles på mange måter en "cowboy-bransje", der kravene som må tilfredsstilles for å kunne starte virksomhet er beskjedne. Vianor har lenge gått i tet for å profesjonalisere bransjen, og er godt i gang med dette arbeidet forklarer Bakken, som legger til at Vianor Lillestrøm har klare forventninger til vekst med sitt nye og bredere tilbud.

- Mange potensielle kunder er jo allerede innom hos oss. Vi har hjulene av og ser tilstanden på alt i undertellet, ikke bare dekkene. Dermed har vi også et godt utgangspunkt for å gi råd og anbefalinger, sier Jon Bakken.

Eldre biler

Først og fremst henvender det nye verkstedtilbudet seg dem som har biler som er 5-10 år gamle - eller eldre - og som har sluttet å benytte merkeforhandlerens tjenester. Utvidelsen av verkstedtilbudet gir gode forventninger for Jon Bakken. Med egen teknisk leder har de nå godkjenning for alle typer vedlikeholds- og reperasjonsoppdrag på kjøretøy opp til 3,5 tonn totalvekt.

Utvidelsen av Pitstop Service-konseptet innebærer en forsiktig start med eksos, bremser og forskjellige mindre reperasjoner i tillegg til et allerede eksisterende tilbud om oljeskift, air conditioning kontroll og mere. Vianors lokaler på Lillestrøm har verkstedet fire personbilplasser i sitt nye anlegg som har en samlet guvflate på 2000 kvm.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!