- En sjekk av 100 biler som var innom våre verksteder i sommer viste at bare 23 av dem hadde opplegg for handsfree mobiltelefon, sier kjedesjef Ove Bakkemo i BilXtra.

Han synes andelen er skremmende lav og mener situasjonen er enda verre enn det som er kommet fram i tidligere undersøkelser.

- I andre uavhengige spørreundersøkelser har 50-60 prosent innrømmet at de snakker ulovlig når de kjører bil. Men nesten alle har jo mobiltelefon, så våre tall tyder på at langt flere bryter forskriftene, sier Bakkemo.

Økt risiko

I ti år har det vært forbudt å bruke håndholdt mobiltelefon mens man kjører. Etter reglene skal telefonen være fastmontert og håndfriutstyr benyttes. Mobilen kan ikke ligge i dashbord eller løst i kupeen.

Drøyt 64 000 nordmenn er bøtlagt for ulovlig mobilsnakk, viser tall fra Statens innkrevingssentral. Det koster 1300 kroner å bli tatt.

- Bøter ser ikke ut til å skremme noen. Men den økte ulykkesrisikoen burde langt flere bilførere ta inn over seg, sier Bakkemo.

Han viser dessuten til en fersk rapport fra det danske transportinstituttet DTU Transport, som blant annet belyser årsaker til ulykker i trafikken.

- Så mye som 30 prosent av ulykkene ser ut til å skyldes at sjåføren bruker tid på andre ting enn kjøringen og lar seg distrahere, sier Ove Bakkemo.

Blir standardutstyr

Stadig flere biler vil få utstyr for handsfree i årene som kommer, tror markedssjef Jan Petter Røssevold i Opplysningsrådet for Veitrafikken.

- Oppmerksomheten om trafikksikkerhet har økt i hele Europa, og dette må bilprodusentene tilpasse seg. Derfor ser vi at handsfree for mobil blir standardutstyr i stadig flere nye biler, sier Røssevold.

Han tror utbredelsen av handsfree vil følge mønsteret for andre tekniske nyvinninger for biler.

- Enten det dreier seg om navigasjon, koblinger mellom ipod og bilstereo eller handsfree, blir utstyret gjerne først å se på prestisjemerkene og de dyrere modellene. Så blir det en konkurransefaktor og får større utbredelse, og dette tar kortere og kortere tid, sier Røssevold.

Handsfree til ettermontering er derimot lett tilgjengelig for alle bileiere som ikke har fabrikkmontert utstyr.

- Det er enkelt å ta i bruk og koster lite. En bot kan gjøre større innhugg i lommeboka enn utstyret, sier Jan Petter Røssevold.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!