I følge Renault Trucks har selskapet designet Premium Lander ut i fra kundenes ønske om en lastebil med lav egenvekt og med høy komfort. Modellen som ble lansert i 2003, gjennomgikk en oppgradering i 2006 og nå har den igjen fått tilskudd av nyvinninger for fortsatt å gjøre den aktuell for anleggskundene. Totalt tilbys Premium Lander i 70 forskjellige variasjoner, sju forskjellige akselkonfigurasjoner, to hyttemodeller med tre forskjellige høyder og tre forskjellige lengder, og en offroad modell.

To nyheter

I forbindelse med et anleggsarrangement i Lyon i Frankrike, var det spesielt to nyheter Renault Trucks ønsket å presentere for oss fremmøtte. Den ene var Premium Lander med akselkonfigurasjonen 8x2*6 (drift på en aksel og tre styrende aksler) og selvfølgelig den toakslede trekkvogna med hydrostatisk drift på forakselen.

Det hydrostatiske systemet, som Renault Trucks har gitt navnet Optitrack, er så å si identisk med MANs Hydrodrive. Begge lastebilprodusentene får komponentene fra Poclain Hydraulics, men de har valgt forskjellige måter å montere komponentene på lastebilen. Mens MAN har plassert kjølesystemet for hydraulikkpumpen i midten av chassiset, har Renault Trucks montert det på utsiden. I følge teknikerne hos Renault Trucks gir dette bedre kjølig, slik at Optitrack kan være innkoblet i lengre tid uten at oljen blir for varm. Selv om kjølingen etter sigende er bedre, er allikevel ikke Optitrack-systemet beregnet for bruk over lengre avstander. Det er i første omgang et hjelpemiddel for å komme seg ut av vanskelige situasjoner der det er løst eller glatt underlag.

Lav vekt

Optitrack er kort fortalt hydrauliske motorer montert i hvert av forhjulsnavene som drives av en hydraulikkpumpe. Systemet kobles inn via en bryter på dashbordet og fungerer i hastigheter fra 0 til 28 km/t. Over denne hastigheten kobles systemet automatisk ut. Fordelen med Optitrack kontra konvensjonell firehjulsdrift er i hovedsak to ting - drivstofforbruk og vekt. Premium Lander som toakslet trekkvogn veier 490 kilo mindre enn tilsvarende modell med firehjulsdrift og dieselforbruket er i følge Renault Trucks 10 % lavere. Systemet har heller ingen innvirkning på chassishøyden.

Modellen vi prøvde var en av førseriebilene. Flere av disse har vært i daglig drift hos enkelte utvalgte kunder for testing siden i våres. I uke 40 starter den ordinære produksjonen av Premium Lander som toakslet trekkvogn med Optitrack. Optitrack vil også bli levert til toakslet chassis og i løpet av 2011 kan man få systemet levert på 6x2 biler.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!