MAN leverer med dette sitt innlegg i debatten om lovfestede lengdebegrensninger for nyttekjøretøyer i Europa. Et designstudie har vist at det er fullt mulig å oppnå en dramatisk reduksjon i både dieselforbruk og CO2 utslipp fra lastebiler. Ingen ny teknologi, ingen alternative drivstoff, men ved å sette aerodynamikken som førsteprioritet ser man store resultater.

Ekstrem

At den strømlinjeformede trekkvognen skiller seg kraftig ut fra dagens kubeformede lastebiler er lett å se. Utformingen av MAN Concept S har ved hjelp av vindtunneler, blitt trimmet ned til en ekstrem lav luftmotstand. Verdiene tilsvarer luftmotstanden nivået til en moderne sendan personbil.

Takket være den aerodynamiske designen forbruker MAN Concept S, med en tilsvarende designendret semitrailer, opp til 25 prosent mindre drivstoff enn en sammenlignbar konvensjonelt utformet 40-tonns trekkvogn. Reduksjonen i drivstoff-forbruket gir følgelig også en reduksjon av CO2-utslippene med opp til 25 prosent.

Lengdebegrensning

Med utviklingen av Concept-S vil MAN gi et bidrag til den aktuelle debatten om gjeldende lovfestede lengdebegrensninger for nyttekjøretøyer i Euopa. For å virkelig kunne ta ut potensialet av et slikt design, må trekkvognen og hengeren strekkes ut slik at den vanlige innvedige plassen og lasterommet skal kunne opprettholdes. Dette ville i så fall kreve utbedringer og endringer i infrastrukturen på vei.

Designstudiet blir presentert for første gang på MANs stand (hall 12, monter B14) på IAA 2010 i Hannover. For den som tar turen ned kommer dette til å skje den 22. Setpember klokken 10:00.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!