Arrangementet var for stortingsrepresentanter, fylkespartier og fylkesmenn fra Hedmark og Oppland. Økt totalvekt på vogntog er mer kostnadseffektivt og miljøvennlig er budskapet fra en samlet verdikjede, heter det i en pressemelding fra Mjøsen Skog.

Norge har hatt prøveordning med modulvogntog med 25,25 m lengde og 60 tonn totalvekt i flere år. Hovedinnleder under arrangementet var Ove Bergfjord, som er daglig leder i Transportfellesskapet Østlandet (TFØ) mener det er på tide å innføre ordningen og slutte å prøve.

- Vi trenger ikke å teste mer. La oss få permanente løsninger. Vi trenger 56 tonn og 60 tonn tillatt totalvekt. Mange steder tåler veiene denne vekta allerede i dag og bør klassifiseres opp. Det er for galt at tømmerbiler fra Sverige til Norge må lempe av tømmerstokker på grensa for å kunne kjøre videre inn på det norske veinettet, som faktisk mange steder er bedre enn på svensk side av grensa, sa Bergfjord.

Han mener at norske kommuner bør få kompetanse til å skrive opp veiene til den vogntoglengde og vektklasse de faktisk tåler, skriver Oppland Arbeiderblad.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!