DME (dimetyleter) er et gassdrivstoff i flytende form som kan produseres både fra naturgass og biomasse. DME som kjøretøydrivstoff håndteres flytende under lavt trykk, noe som krever et unikt, avansert drivstoffsystem. Blant annet trengs det en spesiell drivstoffpumpe og innsprøytning og en større (og tyngre) tank som dessuten tåler høyere trykk.

Biologisk dimetyleter eller DME skal nå drive ti biler fram til 2012 i en felttest. Selskapene som er med i testen er Posten (sverige), Green Cargo, DHL og Volvo Logistics gjennom firmaet J-Trans. Bak selve prosjektet står Volvo Lastvagnar, Chemrec og Preem.

Volum

Etter felttesten skal spørsmålet om masseproduksjon besvares. En av baksidene ved teknologien er at tanken krever dobbelt så stort volum. En DME-lastebil vil da komme bare 30 mil på en tank, men til samme pris som diesel. DME er altså ikke noe nytt, men at det er brukt biologisk råvare er nytt. Sammenlignet med diesel gir bio-DME 95 prosent mindre CO2 og utslipp av partikler og nitrogenoksider, skriver ATL .

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!