Volkswagen sier de har forbedret et allerede godt kosept. De har nok et valid poeng og siden den nåværende versjonen er svært populær i Tyskland er den i tillegg den mest solgte varebilen i Norge. Forhåndssalget av den nye Caddy er allerede i gang her hjemme og det hjelper nok både på selvtilliten og tallene at selskapet Bravida har gjort avtale om 500 nye nyttekjøretøy fra Volkswagen. I følge Volkswagen selv har trenden i det siste vært nedtrapping i størrelsen på varebilene. Mange som har biler som Hiace, velger nå å gå ned til biler som Caddy Maxi.

Bedre seter

Det er mye kosmetisk som er nytt på fjerde generasjon Caddy, særlig fronten er blitt synlig fornyet. Stilmessig glir den nå inn i det øvrige modellprogrammet, blant annet med samme frontlykter som nye Touran. Den har også fått et nytt panser og ny støtfanger. Innvendig er rattet og instrumentpanelet det mest synlige som er skiftet ut.

På vår prøvetur rundt frodige Frankfurt la vi også merke til de nye setene som har blitt merkbart bedre. Bedre sidestøtte i tillegg til lengre sittepute vil nok være en gledelig nyhet for mange som har bilen som arbeidsplass og pauserom. Den fabrikkmonterte skilleveggen er nå god nok til å brukes på de norske bilene, men man kan bestille en norsk komfortvegg som gir litt bedre plass. Selve sittestillingen er det likevel ikke noe å si på, selv de lengste hadde bare ros å komme med hva gjaldt seter og justeringsmuligheter.

Nye standardpakker

Lydbildet er blitt roligere, både på grunn av penere gange fra Common Rail motorene og som følge av bedre lydisolering. Prisene har generelt sett gått ned på grunn av renere motorer og lavere avgifter. Men de norske bilene har fått litt ekstra standardutstyr og Volkswagen sier at man får 15 000 kroner mer bil for pengene, i form av utstyr i stedet for prisreduksjon altså.

Alle varebilene levert i Norge får Climatic klimakontroll, elektriske vindusheiser, elektrisk oppvarmede speil, radio RCD 210 og låsbart lokk til hanskerommet. Bilene har allerede en rekke ting som uansett kommer med fra fabrikk. ESP, kollisjonsputer for fører og passasjer, sentrallås med fjernkontroll, dieselpartikkelfilter, regulerbart ratt, høydejusterbart førersete og oppvarmede seter.

Grønnere

Motorprogrammet er nytt for Caddy, men dette er allerede kjente motorer i VAG-stallen. Bensinsmotorene på 1,2 liter yter 85 eller 105 hk og de har et CO2 utsllipp på henholdsvis 160 og 158 g/km noe som gir snillere avgifter og startpriser på 166 070 og 179 130 kroner.

Dieselprogrammet er mer innholdsrikt og er blitt snillere både hva gjelder lydbilde, forbruk og utslipp. Alle motorene er nå Euro 5 motorer og har Common Rail teknologi og partikkelfilter. Programmet starter med 1,6 literen hvor effekten enten er 75 eller 102 hk. Billigtste diesel får du fra 179 650 kroner. 102 hester kan kombineres med en syvtrinns DSG kasse og da koster den 214 400 kroner. I Bluemotionversjon vil utgaven med 75 hester få et forbruk på 0,51 liter på mila og CO2 utslipp på 139 g/km, prisen blir 184 830 kroner. Med 102 hester reduseres forbruket til 0,49 liter på mila med et CO2 utslipp på 134 g/km, men prisen øker til 198 870 kroner.

Går man over på toliters diesel får du velge mellom 110 eller 140 hester. Den første versjonen leveres sammen med 4Motion med seks trinns girkasse til en pris på 229 960 kroner. Den største er interessant siden den kan (etter hvert)leveres med sekstrinss DSGkasse kombinert med 4Motion. Allerede nå er den klar med forhjulsdrift og DSG til en pris på 243 440 kroner.

Nye Caddy er bedre på flere områder og særlig de effektive motorene passer godt til denne kompakte varebilen. Bedre seter og mer standarutstyr er også positivt. Prisene vi har gjengitt over er på vanlig kort versjon, men de fleste variantene kan bestilles som Maxi.Offisielt har nye Caddy premiere den 21 september og blir å finne på IAA.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!