Det å skulle forflytte en håndfull vogntog rundt mellom alle Scania-anleggene i landet, krever en solid logistikk og store doser godt humør.

Norske veier byr på både utfordringer og eventyrlige opplevelser. I løpet av turen, fartet vi rundt på nordnorske veier fra Ålesund, via Lakselv og tilbake til Tromsø.

Hissige kolleger som ikke har tid til å ligge bak når man holder fartsgrensen har vi i redaksjonen opplevd litt for ofte dette året.

Heldigvis gjorde vi oss ferdig med dem i Romsdalen første dagen.

Undergangene på Majavatn utgjorde den største spenningen i forkant, i og med at den høyeste bilen vår målte noen titalls centimeter mer merkingen på undergangen, men den smøg seg heldigvis gjennom.

De beryktede tunnelene på Hamarøya gjorde vi unna en rolig søndag, og glade var vi for det.

Mest dramatikk ble det på Sennalandet, der en kollega fra Litauen glemte helt å holde siden sin. Det endte med knuste speil og sideruter på begge bilene og resten av turen i termodress for han Albert.

Et reinsdyr mistet livet litt senere samme kveld, da det ville ta en litt for god kikk på V8-merket i grillen på 730'en.

Over alt hvor vi stanset, fungerte bilene som fluepapir på lastebilinteresserte mennesker langs E6. Det er utrolig morsomt å få treffe så mange engasjerte folk som vi gjorde disse dagene. Blokka er full av navn, telefonnumre og tips som vi skal kose oss med utover vinteren.

Og når gradestokken kryper ned mot null og nordlyset danser på himmelen over Balsfjorden, har vi det egentlig ganske så bra med oss selv, hadde det ikke vært for det faktum at dette er siste økt på årets karavanetur for vår del. Vi håper vi får sjansen igjen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!