Med tre gullmedaljer i bagasjen siste gang, var forventningene store blant de norske deltakerne før årets VM.

Under TRANSPORTmessa på Gardermoen i 2009 kvalifiserte fem lærlinger seg til VM i 2010. De gjorde ifølge Jan Jakobsen i YTF en kjempeinnsats i VM med høye plasseringer i sine respektive klasser, i tillegg til at de gled inn på det norske laget på en utrolig positiv måte.

En tredjeplass til Dag Rykkje i økonomikjøring ble den beste plasseringen for oss denne gang, mens Roar Steinstø (også han fra Hardanger) tok en fin fjerdeplass i klassen for semi.

Roar Steinstø ble også beste nordmann sammenlagt, med en 10. plass av 135 VM-deltakere.

Dag Rykkje ble dobbelt verdensmester i forrige VM, men måtte altså denne gangen nøye seg med en 3. plass i økonomikjøring, i tillegg til en 10. plass i klassen for vogntog. Vi kan legge til at Dag kjørte desidert raskest av deltakerne på økonomikjøringen.

En del nye øvelser fikk man også stifte bekjentskap med i Østerrike. Å kjøre en lastebil opp på denne vippen og la den stå uten berøring av bakken i minst ti sekunder er ikke lett. Dag Rykkje klarte det to ganger på samme turen. Først en gang, så flyttet han vippen 20 grader og sto i nye 10 sekunder.

Foto: Jan Jakobsen/YTF

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!