InterCleans superautomat ble en naturlig investering for Sharif etter en demonstrasjon han fikk i et bittert, kaldt Chicago for kort tid tilbake. Hjemme hadde han akkurat fått innstallert et helt nytt vaskeanlegg som var klart til bruk. Etter å ha sett anlegget i Chicago i aksjon på amerikanske vogntog som var hvite av salt og dritt, ble han så imponert at han ombestemte seg. Slik ble det ny tomt, ny bygning og nytt vaskeanlegg. Som det eneste i sitt slag i Norge gir imponerende resultater på bare fem minutter.

Spinnere

Espen Østvold, som er daglig leder for anlegget, forklarer at en av gutta blir med på bilen om det er første gang man bruker anlegget. Dette for å vise hvordan systemet fungerer. Sjåføren skal kjøre gjennom på laveste gir og det er viktig for å la kjemien få virke før bilen passerer neste fotocelle som aktiverer spylebuene. Den avanserte kjemien gjør grovjobben til å begynne med, bilene blir truffet først av syrebasert kjemi så av et alkalisk stoff. Stoffet er skånsomt mot miljøet og skader ikke overflaten.

- Vannmengden er så voldsom at man ikke ser noe ved avspylingen, det kan være greit å ha med seg noe på første tur da, forklarer Østvold.

Vannmengden er nemlig den andre hemmeligheten og det brukes 5000 liter vann i minuttet som blir påført ved 20 til 21 bars trykk. Den store mengden vann sørger for svært lite skjolder og striper. Et tredje punkt som gir et så imponerende resultat er spinnerne. Hver spinner har fire dyser som er finberegnet for å trenge inn i alle kroker på bilen også under. Spinnerne leverer 1200 liter vann i minuttet og gjør en utrolig jobb med understellet på bilene.

Stor investering

Med priser fra 250 til 700 kroner er anlegget ved Skedsmokorset allerede hyppig besøkt og kan skilte med en foreløpig dagsrekord på 62 kjøretøy. Da TM besøkte anlegget på en torsdag, kunne Sharif selv fortelle at de var oppe i 180 kjøretøy foreløpig den uka og det ser ut til å øke.

Selv er han glad i å spare inn der det er mulig, men på dette anlegget har han ikke spart på noe, forteller han. Det nye anlegget kostet mellom 4,5 og 5 millioner kroner for maskiner og utstyr alene. I tillegg kommer eiendom og bygg får vi vite. Dette er jo en bransje hvor tid virkelig er penger, det å få et enda bedre resultat på fem minutter er jo ikke noe dårlig salgsargument.

- Det tar jo nesten lenger tid å kjøpe seg pølse og cola på en bensinstasjon, enn å få skinnende rent vogntog, smiler han.

Østvold og Sharif ser nå etter muligheter for å sette opp konseptet flere steder i landet. 90 prosent av vannet blir resirkulert og brukt om igjen så de kan ha god samvitttighet når det gjelder miljøet. Det er vel ikke så mange vaskehaller som har et eget renselanlegg, hvor et sedimentbasseng eller et resirkuleringsbasseng på 120 000 liter tar imot den verste skitten? Dette gjør det mulig å vaske dumperbiler og andre ekstremt møkkete kjøretøy uten at systemet går tett.

Besøket var godt dagen tungt.no var innom og sjåførene vi pratet med var fornøyde. Flere av transportselskapene som var innom har egne vaskeanlegg, men velger likevel å bruke dette. Det er nok et godt tegn for Sharifs Truckwash.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!